Hej! Hej Tomas, Nej, det fungerar inte så. Webbkontrollen tar inte reda på hur stor bilden är. Ursäkta, ett misstag av mig. Du glömde: Göran, > jag skrev aldrig någon kod som bara är för att klippa och klistra Tackar för tipsen. Mått på bild
Jag vill göra är nåt i stil med detta på en WebControls.Image:
if höjd > 300 then
höjd = 300
End if
Jag vet dock inte hur jag ska få tag i höjden på bildfilen, nån som vet?Sv: Mått på bild
Testa det här, i princip funkar det så här.
<asp:Image ID="myImage" Runat="Server" ImageUrl="test.gif"/>
if (myImage.Width > 300)
{
myImage.Width = 300
}
/m
Sv:Mått på bild
Du får läsa in bilden med System.Drawing.Image.FromFile för att kolla storleken på den.Sv: Mått på bild
Jag får skylla på att jag skulle på bio och hade brottom.
Här kommer ett mera korrekt svar,
Dim ImageSize As System.Drawing.Image
ImageSize = System.Drawing.Image.FromFile(Server.MapPath("bild.jpg"))
If ImageSize.Width > 300 Then
' ex. gör till thumbnail eller vad du vill.
Else
' gör något annat.
End if
/m
Sv:Mått på bild
ImageSize.Dispose()
Två saker kanske även borde nämnas:
:: Att sätta storleken på bilden ändrar inte bildfilen, det är lika mycket data som skickas till webbläsaren. Det är alltså inget bra sätt att ändra storleken på bilder.
:: Metoden packar upp hela bilden i minnet, bara för att kolla storleken. Den lämpar sig alltså inte för webbplatser som behöver hög prestanda.Sv: Mått på bild
jag skrev aldrig någon kod som bara är för att klippa och klistra, dvs ingen färdig kod. Där av att ingen Dispose() fanns bl.a
Ja, ett bättre sätt är att ha 2 st filer, (som ex.) en stor och en tumnagel (ifall man ska ha ett sådant system).
/mSv:Mått på bild
Nej, såklart inte. Men det var ändå så lite anpassning som behövdes för att den ska fungera, att jag fick intrycket att du hade glömt Dispose.
Just Dispose tycker jag också att man kan vara snäll att nämna i sådana här sammanhang. Resten av koden märks det ju ifall det fungerar eller inte, men utan Dispose så fungerar det ju fortfarande. Det som händer är ju bara att webbplatsen kan bli långsam eftersom den roffar åt sig en massa minne eller gör garbage collection ofta.Sv: Mått på bild
Jag kommer troligen strunta i att göra den kollen, då jag inte tror det är värt prestandaförlusten, men jag ska kolla hur lång tid det tar att göra kollen.
/Tomas