Hej! Hej, jag kör den hemma. lokalt på datorn.... men jag tror jag vet vart du menar. Hade servern varit på hotell hade inte kontot försvunnit, den är troligen lokal. hmm.. OK Hmm.. nu upptäckte jag en anna sak. Då får du gå in på det kontot och tilldela rättigheter till databaserna.loggin problem till databasen.
Efter att ha installerat om datorn är det dags att börja jobba igen med min webbapllikation. Problemet jag får nu är att min Connectionstring inte fungerar när jag debuggar programmet via VS.NET
Nedan har jag laggt utt felmmedelandet.
Jag har provat att göra en ny kopplinga via databasprojektet men jag får exakt samma koppling från den.
Summerat:
Jag skall alltså köra min webbapplikation men får loggin fel till databasen.
Var hittar jag inställningarna för detta.?
<code>
Line 61: con.Open(); //^*** Här stannar programmet
</code>
<code>
Server Error in '/Webclient' Application.
--------------------------------------------------------------------------------
Login failed for user 'TYSON\ASPNET'.
Description: An unhandled exception occurred during the execution of the current web request. Please
review the stack trace for more information about the error and where it originated in the code.
Exception Details: System.Data.SqlClient.SqlException: Login failed for user 'TYSON\ASPNET'.
Source Error:
Line 59: SqlConnection con = new SqlConnection(ConnectionString);
Line 60: SqlCommand com = new SqlCommand(SQL,con);
Line 61: con.Open(); //^*** Här stannar programmet
Line 62:
Line 63: SqlDataReader rs;
Source File: c:\inetpub\wwwroot\WebClient\Brand.ascx.cs Line: 61
Stack Trace:
[SqlException: Login failed for user 'TYSON\ASPNET'.]
System.Data.SqlClient.ConnectionPool.GetConnection(Boolean& isInTransaction)
System.Data.SqlClient.SqlConnectionPoolManager.GetPooledConnection(SqlConnectionString options, Boolean& isInTransaction)
System.Data.SqlClient.SqlConnection.Open()
WebClient.Brand.LoadBarands() in c:\inetpub\wwwroot\WebClient\Brand.ascx.cs:61
WebClient.Brand.Page_Load(Object sender, EventArgs e) in c:\inetpub\wwwroot\WebClient\Brand.ascx.cs:21
System.Web.UI.Control.OnLoad(EventArgs e)
System.Web.UI.Control.LoadRecursive()
System.Web.UI.Control.LoadRecursive()
System.Web.UI.Page.ProcessRequestMain()
--------------------------------------------------------------------------------
Version Information: Microsoft .NET Framework Version:1.1.4322.573; ASP.NET Version:1.1.4322.573
</code>
/TyronneSv: loggin problem till databasen.
Har du SQL-servern "hemma hos dig" eller har du ett webbhotell med Sql-servern?
Om du har möjlighet att administrera sql-servern så skulle du kunna gå in via Security och sedan logins där skriver du domän/ASPNET (fast det känns som jag beskriver fel, att man gjorde på något annat sätt. Har inte tillgång till min Sql-Server så jag kan inte kolla, tyvärr)
/mSv:loggin problem till databasen.
/TyronneSv:loggin problem till databasen.
Det är nämligen så att när du kör med windows authentication så anropar asp.net kontot sqlservern precis som du såg, med domän\aspnet.
Har du en ny installation så får du således lägga till det kontot igen för att asp.net skall få tillträde till detta. Enklast är att i enterprise manager under din sql-server välja fliken security/logins lägga till just det kontot.
Högerklicka på logins, välj new login. Skriv "aspnet" som redan är ett konto på din dator och välj hur du vill tillåta inloggning. Troligen väljer du windows authentication och trycker därefter ok. Sen bör det fungera. Sv: loggin problem till databasen.
ASPNET användaren fanns redan, men ajg tog bort den och skapade om den, så nu fungerar det...
Tack för hjälpen
/TyronneSv:loggin problem till databasen.
När jag i VS.NET skall jobba med min databas, så kan jag inte editera eller skapa nya tabeller mm. Var sätter jag behörigheten för det?
/TyronneSv: loggin problem till databasen.