Hej, Ja du kan joina. Du kan titta på funktionen Dataset1.Relations.Add(....) Underbart, skall kolla på det! Det verkar som att det kan förenkla vardagen en hel del."Joina" datatabeller
Vi har precis byggt en applikation och här har jag haft en del problem med typade dataset och dess datatabeller.
Kommer inte att ändra något här, men skall precis börja med en ny applikation och då tänkte jag försöka göra saker lite smidigare om det går.
Applikationen listar böcker och när man t ex söker efter böcker så får jag tillbaks(upp till GUI-lagret alltså) ett typat dataset som innehåller 8 tabeller.
Det jag listar är resultatet från en av tabellerna, som innehåller själva böckerna. De andra tabellerna hämtar jag lite annan info från.
Min fråga är:
Kan man "joina" datatabeller i GUIälagret, så att jag bara har en tabell där jag har all information? Ungefär på samma sätt som jag hade gjort i SQL:en.
T ex i "huvud"-tabellen som innehåller böckerna finns det ett fält som heter ITS_OWNER. Här skulle man ju vilja ha OWNER:s för- och efternamn istället för ett ID.
/JockeSv: "Joina" datatabeller
Sv:"Joina" datatabeller
Tackar!
/Jocke