Hej! Att du har en connection och en adapter. Från adaptern genererar du det nya typade datasetet samt dess beroenden. Nej nej nej, man behöver ju inte ha vare sig adapter eller connection för att generera ett dataset från ett schema. det är ju xsd.exe som bakom kulisserna i visualstudio gör jobbet. Problemet är att Dataset inte stödjer så många fräcka features som finns i W3C-scheman, Hej och tack för ditt svar!Generering av dataset från schema
Jag har en bunt jättefina (kanska komplexa) scheman i mitt program för att säkertälla korrekt formulerad xml.
När jag försöker generera ett typat dataset från något av mina scheman misslyckas detta.
Frågan är vad krävs av ett schema för att man skall kunna generera ett dataset ifrån det?Sv: Generering av dataset från schema
Sv:Generering av dataset från schema
Frågan är vad krävs av schemat för att visual studio (xsd.exe/MSDataSetGenerator) skall kunna generera ett dataset.
Just nu får jag error som inte innehåller speciellt mycket information.Sv: Generering av dataset från schema
t.ex facets med pattern, length osv. Det är säkert därför som den inte kan konvertera din snygga xsd till ett Dataset. Du får väl helt enkelt pröva dig fram och förenkla din xsd. Kolla hur ett Dataset.xsd ser ut i XML som kommer från VS så får du lite tips om hur det kan se ut.
Det är mycket möjligt att du kommer fram till att du inte vill använda Dataset pga dess begränsningar, men samtidigt är det ju väldigt praktiskt när man kodar att använda typade Dataset.
Vi får hoppas på att det blir bättre i framtiden!Sv:Generering av dataset från schema
Det var bra skrivet. Jag hade under tiden forskat mig fram till att något liknande som att man tex inte kan ha samma element namn på olika ställen för då tror datasetgeneratorn att det är samma tabell de ska in i o det blir krock.
Vore ju häftigt om det fanns något tool för att analysera sina scheman enligt dataset-standarden och föreslå ändringar/ge bättre felmeddelanden.