Jag vet att det finns en klass som man kan köra som skapar html kod från en code-behind sida. Problemet är att jag inte hittat klassen. Hej Carl Tja! Nä, men jag har bevakning på vissa forum och så fort någon behöver hjälp så får man då ett mail. Alla bonusmedlemmar kan nyttja denna tjänst. Du som bonusmedlem kan också när du ställer frågan välja att bevaka denna tråd via epost. Om någon då svarar, får du direkt ett mail med information om detta vilket gör att även du snabbt får reda på om någon svarar. Jag undrar hur man nästlar en tabell. Jag vill att det ska se ut så här Helt rätt, men allt skall till table 1 om jag läste din kod rätt, dvs 2 st tr i en table. Dvs Nja, det blir inte helt rätt enligt ditt förslag. Jag skulle gissa på att Jo, det ser mer rätt ut. Självklart går allt, det gäller bara att få till tänket rätt. Titta på vad för kod som genereras när du testar så ser du snart ett mönster om vad som kan tänkas vara fel. Ok, tack för tipset. Men jag har båda tabellerna i form så det är nog inte det som är felet. Ska kolla lite mer på det där imorgon. Om vi inte hörs innan helgen, ha en trevlig helg! Om du drar två tables till din form kommer dom aldrig bli nästlade utan läggs under varandra, såvida du inte har nåt tabellverk runt dessa två också (alltså ren html). Och till sist, hur lägger jag in en bild i en cell? I en tabell så verkar man kunna använda sig av Hej Karl, kanoners.. Tjena!HTML klass i VB .NET
Sv: HTML klass i VB .NET
Om du exempelvis skall skriva ut något spontant kan du skriva
<code>
Response.Write "Hej, här kommer en text"'
</code>
via exempelvis form_load eller annan rutin.
Om du däremot vill placera den på ett speciellt ställe är det kanske enklare att använda en label som du lägger någonstans på sidan och via code behind skriver ex,
<code>
Label1.Text = "<b>Fetstil</b>"
</code>
Hoppas jag förstod frågan rätt, annars får du förklara tydligare vad du menar.Sv:HTML klass i VB .NET
Nja, det var dåligt formulerat av mig. Du visade ju oss hur man kunde generera html-kod utan att skriva en enda html-tagg (eller är jag helt ute och cyklar?). Som jag fattade det så använde du inga webbkontroller från aspx sidan utan skapade allt i aspx.vb. Sitter du hela tiden framför datorn? Man får ju svar blixtsnabbt :)
/CarlSv: HTML klass i VB .NET
Nu förstår jag vad du var ute efter, ursäkta. Detta du gör är att du via din toolbox tar en "table" och drar in den till ditt formulär. Sen var det koden för detta. Lycka till!
<code>
Private Sub Page_Load(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles MyBase.Load
Dim conn As SqlConnection
Dim daAuthors As SqlDataAdapter
Dim dv As DataView
'create a connection to the Pubs database
conn = New SqlConnection _
("data source=localhost;integrated security=true;initial catalog=pubs")
'create a dataset with information from the authors table
daAuthors = New SqlDataAdapter _
("select * from Authors", conn)
ds = New DataSet()
daAuthors.Fill(ds, "Authors")
If Not Page.IsPostBack Then
'bind the column names to the listbox
Dim r As DataRow
Dim x As Integer = 0
For Each r In ds.Tables(0).Rows
Dim tr As New TableRow()
Dim td1 As New TableCell()
Dim td2 As New TableCell()
Dim link As New HyperLink()
If x Mod 2 = 0 Then
tr.ForeColor = Color.Brown
End If
x += 1
link.Text = r(3)
link.NavigateUrl = "medical.aspx?pcp=" & r(3) & " " & r(2)
td1.Controls.Add(link)
td2.Attributes.Add("onclick", "javascript:alert('hej" & r(3) & "');")
td2.Text = r(2)
tr.Controls.Add(td1)
tr.Controls.Add(td2)
Table1.Controls.Add(tr)
Next
End If
End Sub
</code>Sv:HTML klass i VB .NET
<table>
<tr><td></td>
<td><table>
<tr><td></td></tr>
</table>
</td>
</tr>
</table>
och jag antar att man bör skriva något liknande
Dim tr1 As New TableRow
Dim tr2 As New TableRow
Dim td1 As New TableCell
Dim td2 As New TableCell
Dim td3 As New TableCell
tr1.Controls.Add(td1)
tr1.Controls.Add(td2)
tr2.Controls.Add(td3)
Table1.Controls.Add(tr1)
Table2.Controls.Add(tr2)
Frågan är nu hur jag länkar in Table2 i td2. För jag antar att det så jag ska göra? Och så undrar jag hur jag får in en bild i en cell.Sv: HTML klass i VB .NET
Table1.Controls.Add(tr2) Sv:HTML klass i VB .NET
td2.Controls.Add(Table2)
är mer rätt men dessvärre blir det inte heller som jag vill ha det. Nu skrivs den andra tabellen ut i slutet av den sista raden i loopen. Jag vill att i slutet av varje rad så ska en tabell med två celler skapas. Går det kanske inte att göra nästlade tabeller på det här sättet?Sv: HTML klass i VB .NET
Det du måste tänka på är att din tabell2 inte finns på formen, så den får du skapa och sedan fylla och använda.
Dim Table2 As New TableSv:HTML klass i VB .NET
Sv: HTML klass i VB .NET
Sv:HTML klass i VB .NET
Table1.BackImageUrl = ""
men jag hittar inte hur man lägger in en bild i en td.Sv: HTML klass i VB .NET
Om det är en image som skall in kan du göra som följer:
Dim bild as Image
bild.url = "\img\bild.gif"
td.controls.add(bild)
Du kan ta vad som helst, varför inte en checkbox, button, listbox och allt vad du vill.
Om du däremot skall ha det som en bakgrundsbild föreslår jag att du skapar en css som gör detta och på cellen bara skriver:
td.cssclass="cssnamnförimage"Sv:HTML klass i VB .NET
Tack för alla tips, nu börjar det likna något :)
Dock ska koden vara följande
Dim bild as New Image
bild.ImageUrl = "\img\bild.gif"