Har en datagrid som binds mot ett dataset. Datasetet sparas i en Cache("ds") för senare användning. Har även en sub som hämtar data från en excell fil. Tänkte då fylla på datasetet med excelldatan oc binda om gridden. Detta funkar dock ej. Bara den gamla datan (som redan fanns i ds:et) visas i gridden.Sammanfoga två dataset
<code>
Dim sConnectionString As String = "Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Data Source=" & txtFile.PostedFile.FileName & ";" & "Extended Properties=Excel 8.0;"
Dim objConn As OleDbConnection = New OleDbConnection(sConnectionString)
objConn.Open()
Dim objCmdSelect As OleDbCommand = New OleDbCommand("SELECT * FROM [Blad1$]", objConn)
Dim objAdapter1 As OleDbDataAdapter = New OleDbDataAdapter
objAdapter1.SelectCommand = objCmdSelect
Dim objDataset1 As DataSet = Cache.Get("ds")
objAdapter1.Fill(objDataset1)
dtgObjekt.DataSource = objDataset1.Tables(0).DefaultView
dtgObjekt.DataBind()
objConn.Close()
</code>
Med detta exempel visas endast det som fanns i datasetet (som kommer från Cache objektet) i Datagridden. Om jag har följande:
<code>
Dim sConnectionString As String = "Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Data Source=" & txtFile.PostedFile.FileName & ";" & "Extended Properties=Excel 8.0;"
Dim objConn As OleDbConnection = New OleDbConnection(sConnectionString)
objConn.Open()
Dim objCmdSelect As OleDbCommand = New OleDbCommand("SELECT * FROM [Blad1$]", objConn)
Dim objAdapter1 As OleDbDataAdapter = New OleDbDataAdapter
objAdapter1.SelectCommand = objCmdSelect
Dim objDataset1 As DataSet = New DataSet
objAdapter1.Fill(objDataset1)
dtgObjekt.DataSource = objDataset1.Tables(0).DefaultView
dtgObjekt.DataBind()
objConn.Close()
</code>
så visas den nya datan (från excellfilen) i datagridden, så jag vet att datan är rätt i alla fall.
Men hur får jag med både den gamla datan och den nya? (Datan är likadan i både det gamla DS:et och det som kommer från excell filen)