Hej, hm... Japp, du måste ha det om du trycker F5 eller start, annars tillåts inte ditt projekt att köras. Du borde fått upp en varningsruta. Samma gäller om du har flera projekt i en solution, då måste något projekt vara valt också. Din codebehind-fil ska innehålla en klass som heter danne.WebForm1 som ärver ifrån System.Web.UI.Page. Det ska skapas automatiskt. Inherits talar alltså om vilken klass i filen som ska kopplas ihop med aspx-sidan. Hej Carl, Inherits ?
Jag ska nu börja titta lite på asp.net , jag använder Visual Basic.net för detta.
Jag har skapat ett New Project och ett ASP.NET Webb Application och döpp den till danne.
Då skappas defaulr.aspx
<code>
<%@ Page Language="vb" AutoEventWireup="false" Codebehind="default.aspx.vb" Inherits="danne.WebForm1"%>
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.0 Transitional//EN">
<html>
<head>
<title>danielstenqvist.com</title>
<meta name="GENERATOR" content="Microsoft Visual Studio .NET 7.1">
<meta name="CODE_LANGUAGE" content="Visual Basic .NET 7.1">
<meta name="vs_defaultClientScript" content="VBScript">
<meta name="vs_targetSchema" content="http://schemas.microsoft.com/intellisense/ie5">
</head>
<body >
<form id="Form1" method="post" runat="server">
</form>
</body>
</html>
</code>
Och kör jag denna i webläsan så får jag ?
Parser Error
Description: An error occurred during the parsing of a resource required to service this request. Please review the following specific parse error details and modify your source file appropriately.
Parser Error Message: Could not load type 'danne.WebForm1'.
Source Error:
Line 1: <%@ Page Language="vb" AutoEventWireup="false" Codebehind="default.aspx.vb" Inherits="danne.WebForm1"%>
Line 2: <!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.0 Transitional//EN">
Line 3: <html>
Source File: D:\websait\dotNET\danne\Default.aspx Line: 1
Min fråga vad är Inherits och vad kan vara fel ?
tar jag bort Inherits="danne.WebForm1 så läser den filen OK...Sv: Inherits ?
jag tror att jag fick till det jag satt default.aspx som Set As Start Page...
måste man gör detta ?Sv:Inherits ?
Sv: Inherits ?
Du måste kompilera projektet innan du kör sidan, annars finns ju inte klassen.Sv: Inherits ?
Inherits står för ärva. I ASP .Net eller .Net allmänt finns det två olika arvssätt den ena är ifrån ASP .Net där du säger åt en sida och eller control att den ärver funktioner från en annan fil (code behind). På detta sätt kan du från din ascx eller aspx "låna" eller "använda" beror på hur man vill det det metoder fårn den fil man ärver från.
I C# eller VB .Net när det handlar om klasser så kan klasser ärva andra klassers egenskaper.
Låt säga att du har en klass Person med metoder och properties så som Namn, Ålder, Personnummer etc... Du har även klasser för olika affärsroller ex Säljare, Administratör, Arbetare m.m. alla dessa har minst en unik metod för sin roll men alla har samma grundegenskaper så som Namn, Ålder, Personnummer etc... Då kan man från dessa klasser ärva Person för att slippa skriva om dessa egenskaper och få dem i princip gratis i sin Säljare klass i din Administratör klass etc...
(Detta kanske du redan viste om? det är grundprinciper i Objekt Orientering som är fokus i .Net)
Mvh Johan