Mitt mission är att göra en DragDrop av mail till en .net-app och spara ner mailet binärt i en SQL-DB. Problem som återstår: Du får nog börja nysta från ett annat håll. Du får nog först försöka få tag på id:t på mailet och därefter läsa upp det från din eller användarens brevlåda. Först då kan du nog få tag på informationen. Jag har ju mailet i min app. Jag ser alla properties - ja allt precis som jag vill ha det. Det jag nu vill göra är att spara ner det i DB:n. Nä det var inte riktigt så jag menade. Jag menade att om du får tag i mailid:t så kan du exempelvis via webdav eller pop3 ansluta mot mailboxen och hämta det - men som du sa, du hade redan pejl på läget där. En liten fundering bara. Jag har inte så stor koll på Outlook, så jag kanske gör bort mig nu :) Om du sparar objektet, går det verkligen läsa tillbaka det till en annan version av Outlook då? Blir du inte bunden till just den versionen som du sparar mailet med? Jag antar att MailItem-objektet kan ändras mellan versionerna... Jo, det finns risk för det - har inte funderat så långt än. Applikationen är en intern grej på jobbet där vi alla kör Ofiice 2003 så det ska i praktiken inte bli någa problem. Fast vad händer med gamla sparade mail när vi uppgradera till nästa version av Outlook?... Hmmm... får väl bygga en konverteringsrutin eller nåt - morgondagens problem. Tack för synpunkten! Små steg åt rätt håll... Detta kanske kan vara nåt... Du kan inte casta om det? Det känns ju som en väldig omväg att lägga mailet i ett objekt och sedan försöka spara objektet. Ett Mail är ju bara text, varför inte helt enkelt spara det som text? Det håller jag tyvärr inte med om. Ett mail kan ju ha bifogade filer, bilder osv vilket gör att det inte längre bara är text. Man har ju dessutom all info om Från, Till, Datum, rubrik osv. Jo, ett mail består alltid enbart av text. All information om avsändare, mottagare och liknande ligger i mailets huvud. Bifogade filer ligger kodade (UUEncode eller liknande) i mailet.Spara en klass (Outlook.MailItem) som binärdata i en DB
Jag kan inte konvertera min klass - Outlook.MailItem - till ett format som jag kan spara ner i DB:n.
Jag har kod som sparar ner Byte-data till DB:n men hur får jag MailItem till Byte??
/RaymondSv: Spara en klass (Outlook.MailItem) som binärdata i en DB
Sv:Spara en klass (Outlook.MailItem) som binärdata i en DB
Du menar att jag skulle spara en pekare mot mailets id i Exchange? Det är ingen rolig idé eftersom tanken är att mailen inte ska ligga kvar i användarens mailbox, utan alla mail ska ligga i detta register.
Det finns andra lösningar som tex att spara ner mailet som en fil på nätverket men nu börjar det bli prestige i fallet och jag vill gärna veta hur det fungerar med binärdata och SQL-server...
Det du får göra är att i sql skapa ett fält av typen ntext. I denna kan du kasta in precis vad du vill. Så svårare än så skall det inte vara. Sen när du hämtar ut datat får du göra på samma sätt fast åt andra hållet, dvs hämta datat ut fältet. Läsa in den i ett objekt av typen binary och göra det du nu skall.
Hoppas jag inte ställde till det ännu mer nu :-)Sv: Spara en klass (Outlook.MailItem) som binärdata i en DB
/JohanSv:Spara en klass (Outlook.MailItem) som binärdata i en DB
Jag har mailet i DB:n. Jag kan läsa binärdatan från DB:n till en array och kan via FileStream läsa ner till en fil (msg-fil). Det är ju trevligt men jag vill få datan i en MailItem-klass. Det är dagens problem... Från en Byte-array till MailItem.
Någon som har en idé?
/RaymondSv:Spara en klass (Outlook.MailItem) som binärdata i en DB
http://www.dimastr.com/redemption/Sv: Spara en klass (Outlook.MailItem) som binärdata i en DB
Dim NewMailItem As New Outlook.mailitem
NewMailItem = CType(minbyte, Outlook.MailItem)
Kolla på www.slipstick.com, hon har massor med info om just outlook och kodning. Sue Mosher kommer för övrigt till <www.exchangeforum.se> som snart går av stapeln som ni verkligen inte får missa om ni är exchange-freaks..Sv: Spara en klass (Outlook.MailItem) som binärdata i en DB
Sv:Spara en klass (Outlook.MailItem) som binärdata i en DB
Det ser tyvärr ut som att jag får spara ner mailet som fil och köra en "Shell Open" för att visa det men det är ett klart misslyckande vilket för mig förbannad!