Hej! Ok, det ser ut som att jag i web service funktionen ska ta emot ett String objekt som då kan vara min XML. Är det inte enklare att din webservice tar emot ett DataSet direkt, det serialiseras ju automatiskt? Jo, jag upptäckte att applikationen väntar automatiskt. Det fick bli ett DataSet direkt in i funktionen. Om du inte gjort det så gör ditt DataSet till ett typat DataSet. Då kan klienten se vad din webservice förväntar sig att dataset'et skall se ut. Skicka XML från Winform till web service
Har följande scenario:
En winform applikation utför lite grejer och skall sedan skicka upp informationen till en web service som lägger in detta i en databas.
De enda gångerna jag använt mig av web services har flödet varit tvärtom, alltså winform anropar web service och får tillbaka XML.
Det jag ska skicka upp plockar jag från en Access databas. Tänkte göra det till ett DataSet eftersom jag då enkelt kan få över det till XML. Men vad gör jag i Web Service funktionen för att den ska kunna ta emot XML?
Det enda jag hittar är när man skickar "vanliga" variabler och serialiserade klasser.
Kan man skylla på 3 timmars sömn när man inte ser skogen för alla träd?Sv: Skicka XML från Winform till web service
Då till nästa problem. Om min winform skickar iväg informationen, kan den vänta på svar innan den går vidare till nästa steg i koden?Sv:Skicka XML från Winform till web service
winform-appliaktionen väntar autoamtiskt på returvärde från webservicen, eller har jag missat något här?
/JohanSv: Skicka XML från Winform till web service
Jovisst kan jag skicka datasettet direkt. Ska web service funktionen ta emot en variabel av typen DataSet då menar du?
Just nu så skickar jag mittDataSet.GetXml och det verkar fungera, förutom att jag får felmeddelande om att min path är för lång. Ska vara max 260 tecken.
Några förslag?Sv:Skicka XML från Winform till web service
Funkar fint nu. :)Sv: Skicka XML från Winform till web service