Hej! Kolla så att vs_developer (tror jag användaren heter) har fulla rättigheter till aktuell db. ok... Var kollar jag det? Jag kör SQL server 2000. Hej, Inte jag heller!! jag har fått svar på problemet. Jag kör en Proffessional version. Jag måste köra en enterprise eller en architect för att få den funktionBehörigheter i VS.NET
Sedan jag installerade om min dator så har jag fått lite problem med VS.NET. När jag skapar ett DB projekt så kan jag inte skapa nya eller editera tabellerna. Jag kan titta på värderna men inte göra någoting åt dem.
Var ställer jag in denna behörighet
/TyronneSv: Behörigheter i VS.NET
Sv:Behörigheter i VS.NET
Det finns så många ställen att sätta behörigheter
/tyronneSv: Behörigheter i VS.NET
Och som jag skrev innan så Har jag innan kunnat skapa tabeller och procedurer, editera inne ifrån VS.NET. När jag jobbar i Enterprise manager så är behörigheterna inga problem, men nu kan jag bara titta på värderna inne i från VS.
Så min fråga är var kollar jag behörigheterna för detta. Fick ett tips om vs_developer, men jag har ingen aning om var jag sätter denna behörighet.
/TyronneSv:Behörigheter i VS.NET
Om det nu är så att VS.Net ansluter med användaren vs_Developer (vilket jag tvivlar på för jag har aldrig sett den användaren på mina SQL-servrar, men jag använder ju heller inte server explorern i VS.Net så ofta) så ska du antagligen ge denna användare db_Owner rättigheter i Enterprise Managern. Starta EM och gå in på rätt server, under Security/Logins. Hittar du användaren där så högerklicka och välj properties, och sedan har du på tredje fliken möjligheten att markera en databas och sedan sätta rättigheter på användaren.
Annars får du kanske avregistrera servern i Server Explorern och registrera den igen, då lär du ju få ange hur du skall logga in på SQL-Servern. Då bör det bara vara att ange "sa" eller annat konto med tillräckliga behörigheter.Sv: Behörigheter i VS.NET
Jag har i EM nu satt högsta behörighet samt ägandeskap på alla databser och användare som finns. Men det hjälpte inte. Jag kan fortfarande inte accessa lägga till eller editera tabeller eller SP:s.
Kan man sätt behörigheter i VS eller vad jobbar den med?
/TyronneSv:Behörigheter i VS.NET
Så var det med det
/Tyronne