Jag behöver veta vad en windows användargrupp heter. Användargruppen är egentligen datornamnet eller domänen. Är du på en server så är det den servern som asp.net applikationen körs på. Är det för att regga ett konto på sql-servern skall du alltså bara skriva ASPNET på kontot så skall det fungera om det är integrated security. Tack för informationen men det svarade knappast på min fråga. Du hämtar ut den precis som du gör från AD. Har publicerat koden flera gånger i detta forumet. Jag tror att jag har förvirrat er med ett taskigt formulerat inlägg. Jag tror att det är så att du hela tiden gått emot en användare och inte en grupp. [computername]\ASPNET används under XP (eller egentligen IIS < 6 tror jag) medan [computername]\NetworkService används under just Windows 2003 Server (eller följaktligen IIS6). OM det nu inte var så att ni skapade en grupp och lade till användaren till den gruppen. Som BenHajji säger, [comupername]\ASPNET är en användare, inte en grupp, samma sak med [comuptername]\networkservice. Till BenHajji och Morgan:Användare i ASP.NET
Det finns i XP en användare kring asp.net som heter [computername]\ASPNET. Den vet jag att jag använder när jag t ex vill sätta läs/skrivrättigheter för mappar.
Tidigare har jag jobbat mot en server, jag tror det var Windows2003Server, där vi inte använde nämnd användargrupp, utan något som hette typ [comuptername]\networkservice eller liknande.
Vad jag söker är namnet på denna användargrupp.
//Mikael SandSv: Användare i ASP.NET
Sv:Användare i ASP.NET
Någon annan??
Sv:Användare i ASP.NET
Jag försöker igen:
Tidigare har jag jobbat mot en server, jag tror det var Windows2003Server, där vi inte använde användargruppen [comupername]\ASPNET, utan en annan användargrupp som hette [comuptername]\networkservice eller liknande.
Vad jag undrar är vad jag ska byta ut ordet networkservice emot. Inte [computername] utan networkservice.
Så menar jag. Hoppas att jag formulerat mig bättre nu.
Vet inte om det var svar på din fråga, eller om du ställt fel fråga...? :)Sv: Användare i ASP.NET
Men, kör du Windows 2003 så ligger din aspnet applikation i en applikationspool. För att ett konto ska fungera som identitet i en applikationspool så måste kontot vara medlem i IIS_WPG gruppen. Så ge IIS_WPG gruppen de rättigheter du vill ha om du nu "bara" använder defaultAppPool.Sv:Användare i ASP.NET
Sååååå var det!!!
Tack så hemskt mycket!!!
Lysande!!