Alltså jag har lånat boken "Lär dig ASP.NET på 3 veckor". Jag tyckte att det var en bra bok, han läsa cirka 3 kapitel innan jag såg att dom enbart tog upp Visual Basic .NET och inte C#. Stirra inte dig blind på språket, VB.NET duger lika bra som C# (eller J#, COBOL.NET etc), vissa gillar Saab andra Volvo :) Kolla hur ASP.NET används av koden, oavsett vilket språk som används. Jag kan visa hur du gör när du bygger en sträng i C# : Jo, jag förstår att det ej skiljer så mycket på syntaxen. Fått veta att man bara använder { klammrar } i C# och inte VB.NET och ;semikolon i C#, inte i VB.NET, man har ej Then i C# utan har klammrar. Något sådant typ :S. Det som är svårt är Frameworket! Om du lär dig det (VB eller C# eller Cobol spelar ingen roll) så kan du relativt enkelt "hoppa" mellan språken. Det är ingen större skillnad på programmeringen i alla .NET språk. Alla baseras på .NET Framework. Lär dig det - och du "kan" koda .NET. Syntaxen är teknikaliteter som man kan grotta i längre fram. Det finns en bok fr MS VISUAL C#.NET Steg för Steg kolla in www.pagina.se/bok.html?20716 Jag gick in på http://www.adlibris.se och sökte asp.net c# och fick flera resultat. Kan kanske vara något. Men annars är väl även winform-böckerna värda att studera. Koden och principen är densamma i codebehind.Lär dig ASP.NET på 3 veckor
Jag blev lite knappt förvånad så stängde boken och undrade vad jag skulle ta mig till. Jag vill alltså lära mig ASP.NET (med programmeringsspråket C#).
Jag vet inte riktigt hur jag gör nu, vill inte lära mig VB.NET då jag ingen användning för det har.
Jag har haft stora svårigheter att komma igång med det hela och förstå. Sortimentet på nätet (vad jag vet) är inte så brett, det mesta är på engelska och ofta osammanhängda artiklar (gillar mer skolor, följdguider och så).
Jag har ingen som helst användning för Windows.Forms eller Konsoler. Jag vill bara lära mig hur man gör ASP.NET (Web.Forms alltså).
Det tråkiga med detta är nog att jag kom in rätt bra i boken och började få grepp om det hela, men nu står jag här utan ingenting. Vad skall jag göra?
Har ni tips på hemsidor (helst svenska, verkligen det) eller tips på böcker.
Kom ihåg att jag till varje pris helst vill skippa konsol och windows och köra mer webb.
//KoffeSv: Lär dig ASP.NET på 3 veckor
Kom och tänka på detta ;) http://caustictech.typepad.com/caustictech/2004/07/learn_blitherin.htmlSv:Lär dig ASP.NET på 3 veckor
Du har en StringBuilder som heter sb...
<code>
sb.Append("Detta är en text")
sb.Append(" som jag skrivit")
Label1.Text = sb.ToString()
</code>
Oj, ursäkta, jag skrev visst i VB.net! Här kommer C#-versionen:
<code>
sb.Append("Detta är en text");
sb.Append(" som jag skrivit");
Label1.Text = sb.ToString();
</code>
/mickeSv: Lär dig ASP.NET på 3 veckor
Men att läsa ut boken och lära mig lite om grunderna sådär i VB.NET och senare ge sig in på C#, skulle det gå?
Btw, ingen som har ett boktips om man vill lära sig ASP.NET (boken måste ta upp C#).Sv:Lär dig ASP.NET på 3 veckor
/mickeSv:Lär dig ASP.NET på 3 veckor
Men som alla böcker så tar den upp mestadels Windows form och på slutet några kapitel om webbformulär. Men principen är ju densamma, fast det skulle vara kul om man kunde hitta på en bok som tar upp hur man gör en dynamisk webbsite.
GertSv: Lär dig ASP.NET på 3 veckor