Hej! Nu fick jag en kul idé som är helt orealistisk bara för det ;) Det närmsta du kan komma är nog att se till att du på ett eller annat sätt sparar innhållet ifrån databasen som en fysisk fil på hårddisken tror jag... Du måste ladda din usercontrol med Ladda dynamisk HTML från databas
Har idag så att man kan dynamiskt skapa sidor och dess innehåll men en sak som jag inte får att fungera är att kunna ha t.ex. <uc1:topMenu id="TopMenu1" runat="server"></uc1:topMenu> i den dynamiska HTML koden och få den så att den begärda WebUserControlen faktiskt renderas.
Har idag i PageLoad en funktion som laddar html data från databasen och infogar via en <span> InnerHtml funktion. Visar ren HTML helt OK men inga ascx funktioner.
I huvudet på sidan som ropar på den dynamiska HTML koden finns dess <%@ Register TagPrefix="uc1" TagName="topMenu" Src="controls/topMenu.ascx" %>.
Men vid visning av sidan renderas aldrig ascx filen. Hur skall jag dynamisk infoga detta för det skall fungera?
Välldigt tacksam för hjälp med detta!
Mvh
/JohanSv: Ladda dynamisk HTML från databas
Du skulle ta å skriva dig en egen driver som kan ladda det där ifrån databasen helt dynamiskt. Sedan har drivern ett eget filsystem å lite annat så att det blir som en verklig enhet. Sedan skulle asp.net kunna ta hand om soppan åt dig...
Nu när jag fått den idén så sitter jag och funderar på om du inte kan få asp.net motorn att kompilera valfri kod och cacha så att den går att anropa (du får nog skriva en del egen kod för att få det där att fungera, lär nog inte vara helt smärtfritt...)
Ska titta lite på det nu... Skriver jag inget så har jag säkert glömt det helt å då får du påminna mig ;)Sv:Ladda dynamisk HTML från databas
Möjligtvis att du kan lura den att kompilera, problemet är dock att asp.net t.ex. kolla om en fil har ändrats och vill då kompilera om den... Blir dock problem om det inte finns något fil...Sv: Ladda dynamisk HTML från databas
Dim myUC as UserControl = LoadControl("uc.ascx")
Panel.Controls.Add ( myUC )