Jag behöver utveckla grunden till ett system för biljettbokningar, det ska anvaendas av bade organisatorer och evenemangsbesokare. Tanken ar att kunden utgar fran en portal pa webben dar man kan soka evenemang som organisatorer lagt upp. Nar man valt evenemang kommer man till organisatorens egen hemsida, dar genomfors bokning av tex exakt vilken sittplats man vill ha. Organisatorer ska anvanda systemet till att informera om evenemangen, rita upp alla sittplatser, valja vilken information som behovs om en kund, kanske aven kunna stalla in andra saker som farger och viss layout sa informationen fran systemet ser bra ut pa just den organisatorens hemsida. All administration som en organisator och den som administrerar systemet ska skotas via webbgranssnitt. Jag tycker det verkar vara en bra ide att anvanda en webservice som tillhandahaller funktioner till alla olika webbsidor och som kommunicerar med diverse databaser som behovs, dvs sjalva navet till hela systemet. Ar jag helt ute och seglar? Bolla pa, jag ar oppen for forslag! Hej Tobias, Tackar! Ja bilderna kommer definitivt stalla till det, det senare forslaget lar nog ligga narmast den losning jag maste gora. Jag aterkommer med all sakerhet ang detta projekt =) Låter som om Dundas Diagram är något för dig när det gäller det grafiska. Rimligen är standardiserade komponenter billigare än Pelles konsulttid också;-) www.dundas.com Tänkte bara rapportera att:Bolla ide/Webservice lämpligt till mitt proj?
Sv: Bolla ide/Webservice lämpligt till mitt proj?
Det där låter väl bra och inte minst sagt spännande. Webservices är ju en förlängning av EDI-filer, fast du nu kan erbjuda asynkrona anrop som inte stör varandra. Den enda nackdelen med webservices är att dom är lite långsammare än direkta anrop via exempelvis en databas men det är marginellt.
Det du däremot behöver fundera på är hur bilderna för platser skall presenteras. Skall man generera bilder som i sin tur plottas beroende på antalet stolar, eller hur restaurang eller biograf ser ut. Hade jag gjort det hade jag nog försökt att undvika att göra den grafiska bilden, men hade det varit ett krav hade nog en flash-animering och via webbservices skicka parametrar som säger vilka stolar som finns att tillgå och i filmen visat dessa platser. Ett alternativ hade varit att bygga ett program som gjorde den grafiska bilden i samband med anropet och sedan låta kunderna referera till bilden på er server - ungefär som kartsystem gör.
Säg till om du behöver hjälp, jag är alltid sugen på kluriga uppdrag :-)Sv:Bolla ide/Webservice lämpligt till mitt proj?
Sv: Bolla ide/Webservice lämpligt till mitt proj?
Sv:Bolla ide/Webservice lämpligt till mitt proj?
Jag har kommit en ganska bra bit på bild-biten i detta projekt. Har lyckats lösa det ganska så bra mha SVG som genereras dynamiskt från en databas, eller från "scratch" genom inmatning från användaren. Bara ca 3 arbetsveckor kvar nu så vi får se hur långt det räcker.