Hej Du kanske försöker öppna databasen exklusivt? Hur ser din connectionstring ut? Så här: En lite mer omfattande problembeskrivning: Det kanske är så att ASPNET-kontot inte har rättigheter till filen? Känner igen det där, brukar vara rättighetsstrul. Testa Johans tips! Om det bara var från en annan burk man skulle ansluta så testa att ge alla fullständiga rättigheter från den - men det ska ju räcka med ASPNET kontot eg. Jag har trixat lite med rättigheterna. För att komma runt ovanstående problem, kan man få en databas att automatiskt synkronisera sig med den andra databasen, ex en gång i timmen?Databaskoppling till redan öppen databas
Jag har nyligen gått över från asp till asp.net så jag kan inte så mycket om asp.net än.
Nu har jag stött på ett problem när det gäller databaskopplingar som jag aldrig hade i asp:
När jag försöker göra en databaskoppling till en databas som redan är öppen (i access eller något annan applikation som använder samma databas) får jag felmeddelandet: Det går inte att använda ''. Filen används redan.
Hur ska jag göra för att öppna databasen i asp.net samtidigt som den används av ett annat program?
/PeterSv: Databaskoppling till redan öppen databas
/JohanSv:Databaskoppling till redan öppen databas
"Provider=Microsoft.JET.OleDB.4.0;Data Source=" & Server.MapPath("databas/databas.mdb")
Jag använder OleDb.OleDbConnection sen.
En dator med Windows 2000 eng. (där databasen ligger) kör ett program som konstant har databasen öppen och ändrar data m.m.
En annan dator, kopplad i nätverk med den första, kör Windows 2000 sv. och en webserver (Microsoft IIS med asp.net-stöd). På den försöker jag skapa en webbapplikation som ska läsa data ur databasen för att få fram statistik m.m.
Problemet är att jag inte med asp.net kan öppna databasen. Jag får felmeddelandet: "Det går inte att öppna filen '\\dator1\db\databas.mdb'. Den är antingen låst av annan användare eller måste du ha behörighet att läsa den". Jag använder då connectionstringen "Provider=Microsoft.JET.OleDB.4.0;Data Source=\\dator1\db\databas.mdb" och "db" är en utdelad mapp på dator1.
Gör jag en motsvarande applikation i vanlig asp fungerar det dock fint.
Det borde väl gå att lösa i asp.net också? Är det några fler behörighetsinställningar jag måste göra än de som behövs för asp?
Mycket tacksam för en lösning på problemet
/PeterSv:Databaskoppling till redan öppen databas
/JohanSv: Databaskoppling till redan öppen databas
Sv:Databaskoppling till redan öppen databas
Mappen "db" är utdelad med fulla rättigheter till "Everyone".
Men när jag ska ställa in rättigheterna för databasen ("properties", fliken "security" och trycker på "add") är fliken där man kan välja dator ("look in") inaktiverad, (Varför är det så? Hur åtgärdar man det?) så jag kan inte välja konton på internetserverdatorn. Jag har dock testat med att ge "Everyone" fulla rättigheter med samma negativa resultat som ovan.
Inkluderar inte "Everyone" alla konton på alla datorer? Kan man ställa in asp.net att använda ett annat konto?
Det vore mycket bra att få detta löst på något sätt...
/Peter