Hej! Hej, HtmlEncode brykar fungera bra. Om du skall ha det för att presentera det på en sida. Hej igen, Hej! Det enda tecken som du behöver bry dig om när du lägger in kodsnutten som en sträng i en SQL-fråga är apostrof (').Spara "kodsnuttar" i databas
Säkert en jättekorkad fråga, samt jag vet inte om den hamnar i rätt forum.
Jag vill kunna spara ner kodsnuttar i en databas, tex:
private function ReturnValue(byval blaha as string) as string
if tjoho>99 then
gör en massa coola grejer
end if
end function
Ja, ni förstår säkert =)
Problemet är att jag inte vet hur jag sparar detta i tex en SQL eller Accessdatabas, det hakar sig på alla specialtecken som ingår i kodsnuttarna.
Mvh SanmicSv: Spara "kodsnuttar" i databas
Ett enkelt satt att losa detta pa borde vara att koda om texten till ett annat format. Tyvarr sitter jag inte framfor min vanliga dator just nu, sa jag kan inte ge ett exempel forran tidigast om ett par timmar. Dock jag kan rakt av tipsa om t.ex. HttpServerUtility.HtmlEncode. I detta namespace dar denna ingar finns aven andra konverteringar som du kan testa.
Lycka till!
// JohanSv: Spara "kodsnuttar" i databas
Mvh JohanSv:Spara "kodsnuttar" i databas
HtmlEncode kan anvandas aven om man inte skall visa pa en webbsida. Min tanke var att eftersom denna konverterar ganska rejalt vilka tecken som ar tillatna (eftersom fa tecken ar det pa en webbsida) sa duger den utmarkt. Om man sedan vill presentera det i orginalformatet sa ar det bara att konvertera tillbaka. Saledes, den duger till webbsidor, saval som andra presentationsformer.
// JohanSv: Spara "kodsnuttar" i databas
Tusen tack för svaren, jag ska ge mig i kast å testa det här direkt =)
Mvh SanmicSv: Spara "kodsnuttar" i databas
string code = @"private function ReturnValue(byval blaha as string) as string
if tjoho>99 then
gör en massa coola grejer
end if
end function";
string sql = "insert into tabellen (koden) values ('" + code.Replace("'","''") + "')"