Hej är det någon som vet om en bra asp.net sida som asp.net skola eller lite som man kan läsa på är helt ny på detta området nämligen. Hej, Faktum är att väldigt många böcker är ännu värre, speciellt då anglo-saxer och deras gelikar får betalt per antalt ord eller sidor de producerar. Detta genererar vissa alster som är rent ut sagt smörja.... efter 2-300 sidor har de knappt börjat behandla ämnet som pryder omslaget...någon som vet en bra sida?
Mvh
NicklasSv: någon som vet en bra sida?
Till .Net följer ett SDK där du kan installera en quick Start. under start/program/.Net sdk något.
Det var så jag började, jag tittade genom den och testade lite saker. För att känna på det och förstå lite hur det var uppbyggt. Dock rekomenderar jag att du läser någon bok om det istället för att leta på webben. Detta så du lätt kan slå upp i boken om du sitter fast. Många böcker förklarar tanken bakom ex ASP .Net etc hur man bör bygga m.m. Det har jag inte upplevt att nätsiter är så bra på då det är mkt blandat prat där, mest tips och trix artiklar.
Mvh JohanSv:någon som vet en bra sida?
Var därför riktigt selektiv när du väljer en bok, för att du ska kunna växa med den.
Tutorials finns det gott om som är riktigt bra, asp.net är bra, börja genom att gå igenom alla där, därefter finns det några Tutorials på msdn.microsoft.com, gå igenom även dem, de är av typen step-by-step och visar varje steg för att få fram en lösning, och de är bra.
Jag gjorde en 3-lagers asp.net lösning hos msdn en gång i tiden, grymt bra, med db, sp, logik och presentation, hur ofta gör man det som hemmahack? Det finns tillräckligt med höjd i tutorialsena...
När man tröttnat på newbie stadiet är det på allvar dags att börja lära sig datagriden, datasetet och datalisten, och framförallt databindning som är lite nytt och jätteknixigt att få till som nybörjare.
En annan cool grej är Forms Authentication, med kryptering av lösenordet, med eller utan salt-value, jätte spännande grejor som gör att du kan göra ruskigt säkra hack för hemma webbplatsen, sånt som man inte giddes för i världen görs numera i en handvändning.
Vill du ha praktiska länkar har jag massvis. Återkom gärna via imail
PS. Hoppas ni ursäktar min slarviga stil, ibland när jag skriver på nätet orkar jag bara inte var grammatisk korrekt i alla lägen, då smyger det ofta in lite stavfel och lite svengelska här och där.