Hej, Det fungerade hur bra som helst. :) Jo, så länge de ligger i samma custom control el. aspx-sida är det ju lugnt, men det var inte riktigt det jag var ute efter... Vad är du ute efter då? Ifall kontrollerna inte ligger på samma sida så kan det ju omöjligt fungera eftersom de inte existerar samtidigt. Jo, de existerar ju givetvis på samma sida om man definierar i databasen att de ska göra det. Men sätt namn på dem, som jag visade i mitt exempel.Custom control validator som validerar en annan custom control. Båda skapade dyn
Jag har en sida där jag laddar Web custom controls dynamiskt utifrån information i en databas.
Ett exempel på en sådan skulle kunna vara en modifierad textbox.
Nu till min fråga:
Jag skulle även vilja skapa validators i form av Web custom controls. Dessa skulle sedan kopplas till rätt Web custom control (exempelvis den modifierade textboxen) dynamiskt utifrån informationen i databasen.
Ex: Jag definierar i databasen att en sida ska innehålla 2 custom controls, en textbox och en validator. Jag definierar också att validatorn ska validera textboxen. När sidan körs laddas mina båda custom controls och ett property i min validator-control sätts till att det är textboxen som ska valideras.
Är detta tekniskt möjligt?
Det verkar inte vara helt enkelt att sätta controltovalidate property't i samband med att kontrollerna laddas i sidan.
Jag vet dessutom inte riktigt vad jag ska sätta controltovalidate property't till eftersom textboxen får ett id typ ' _ctl4_en_input' (där jag definierat att den ska heta 'en_input'). '_ctl4_' verkar vara något som automatiskt genereras för att försäkra att allting som laddas i sidan har unika id.
Alla synpukter/idéer uppskattas!
/maxSv: Custom control validator som validerar en annan custom control. Båda skapade
TextBox input;
RequiredFieldValidator validator;
input = new TextBox();
input.ID = "MyInput";
validator = new RequiredFieldValidator();
validator.ControlToValidate = "MyInput";
validator.ErrorMessage = "Tomt!";
Form1.Controls.Add(input);
Form1.Controls.Add(validator);
Sv:Custom control validator som validerar en annan custom control. Båda skapade
Sv: Custom control validator som validerar en annan custom control. Båda skapade
Sv:Custom control validator som validerar en annan custom control. Båda skapade
Problemet var att få kontrollerna att 'hitta' varandra, då dynamiskt genererade kontroller får lite knepiga namn.
Men strunt samma, jag hittade en lösning med loopar genom control-collections och FindControl.
Tack ändå.
/maxSv: Custom control validator som validerar en annan custom control. Båda skapade