För ett tag sedan utvecklade jag en webbapplikation åt en kund. Den har nu snurrat en stund på deras server och de är så nöjda att nu ytterligare ett företag ska hoppa på. Mikael, Bra svar och också det som jag ville ha. Det bekäftade min teori. Om inte annat skulle det vara mycket konstigt om det var tvärtom menar jag. Applikationen finns som ett paket med en massa klasser och namnrymder och en ny applikation blir med andra ord ett nytt paket.Dubbla instanser av webbapplikation
Av olika anledningar kommer dock det nya företaget att ha sin egen instans av applikationen.
Båda applikationerna ska dock köra på samma webbserver men mot olika databaser.
Vad jag undrar nu är om jag egetligen kan köra en quick 'n' dirty och bara kopiera all applikationskod från den tidigare versionen och distribuera en ny instans på samma server.
Applikationerna kommer naturligtvis att ha olika namn men de inbördes namnrymderna (namespaces) och klasserna kommer heta samma sak och de olika metoderna kommer kallas på samma sätt från samma platser.
Ex:
<code>
TDS.Projects = new CompanyName.BO.Projects().ListAll();
</code>
Är detta förfarande säkert eller måste jag döpa om alla namespaces så att de två applikationerna aldrig blandas ihop. Ett skräckscenario vore t ex att projekt från fel databas hämtas i exemplet ovan.
Det jag inte riktigt har koll på är hur det hela hanteras med hänsyn till GAC, ASPNET_wp, static o s v.Sv: Dubbla instanser av webbapplikation
Nej då, det är ingen fara. Du konfigurerar upp två olika Applikationer i IIS vilket gör att de är helt skilda från varandra. Vet inte riktigt vilken IIS version du kör på, men kontroller om du kan konfigurera Isolation Level på dem och sätter dem i olika Application Pools (IIS6).. på så sätt kan du garantera att om den ena sidan krashar så kommer den inte dra med sig den andra (eller andra sidor du hostar på samma server).Sv:Dubbla instanser av webbapplikation
Dock kör kunden 5.1 och windows 2000 och har inte application-pools, utan bara "standardwebbplats" :-)
Tack och bock.
//Mikael