Har problem med mitt IIS kör windows xp och .net när jag försöker öppna ett projekt så får jag meddelandet att web servern inte är i gång. När jag sedan kontrollerar om IIS är i gång så är den detta. Det har fungerat fint ända sedan nyår men nu vägrar den. Vad kan det vara för fel? Vet inte riktigt vart jag skall börja fel söka? Kör Norton som antivirusprogram. Tack sam för all hjälp och idéer. Kontrollera att du har en virtual directory där du har dina filer. Jag har en virtual directory på mina filer och jag kör inte 2.0 Beta utan 1.1 ... Jag har också haft liknande problem en längre tid (ungefär sedan XP SP2, men jag är inte säker på att det är SP 2 som är problemet, jag misstänker Norton) o ch jag kör också Norton som antivirus och brandvägg. Det hjälper inte att starta om IIS har inte testat att inte starta IIS från start för att sedan starta det får göra det när jag kommer hem. Om det varit problem sedan SP2, så kanske det kan bero på rättigheter (som default ställs in vi d installationen). Nej problemet har inte kommit i och med SP2, har haft SP2 sedan nyår och det har funkat fint. Har du provat att köra scriptet aspnet_regiis.exe? Finns där ramverket är installerat, typ \windows\microsoft.net\framework\versionXXX\ Tror jag har samma eller liknande problem. Formaterade datorn nyss och försökte installera IIS igår men den vägrar läsa ASP och Asp.Net sidor. I FireFox vill den ladda ner filen ich i IE så körs allt utom själva scriptet. Helmysko, har inte gjort nåt speciellt alls. Testade köra aspnet_regiis.exe, inget hände. Japp jag har kört aspnet_regiis.exe –i det installeras och allt värkar ok men det hjälper ej Har hittat upptäckt en sak till som är lite skum, om jag skriver ”http://localhost/” så får jag upp en lista med kataloger då jag inte har någon sida direkt under localhost om jag klickar på en katalog som innehåller en asp sida så står det att ”Anslutningen avvisades vid försök att kontakta localhost” Och nu kan jag inte längre få upp listan med kataloger. Känner igen detta problem. Helt plötsligt slutade asp och aspx-sidor att fungera på min server. Det visade sig att det var MSDTC som hade "gått sönder". Jag misstänker att boven var någon säkerhetsuppdatering av IIS. Det ordnade sig när jag installerade om COM+ och IIS. Kolla i Event-loggen. Om du hittar en varning innehållande '/LM/W3SVC/1/Root' så är det troligen samma problem som jag hade. Testa då följande... !!!!!!!!!!!!!!TACK!!!!!!!!!!!!IIS + .NET != sant
Sv: IIS + .NET != sant
Har du dessutom installerat .NET Framework 2.0 Beta och programmerar i VS.NET 2003 måste du ställa in Framework 1.1 på den virtuella katalogen, annars fungerar det inte.Sv:IIS + .NET != sant
Probemet yttrar sig i att IIS vill inte komma igång om jag har satt den till att autostarta vid uppstart. Om jag sedan stpppade den och startade den igen (iisreset /restart) så gick den igång.
Om jag däremot sätter den till att inte starta automatiskt och istället startar den manuellt när jag behöver så går den igång.
Jag har letat mycket efter svar på varför det krånglar (och varför det började krångla helt plöstligt), men inte hittat något.
/AndreasSv:IIS + .NET != sant
Vidare så är det så att inte går att lada asp sidor varken klasiska asp sidor eller aspx sidor, det går dock att surfa på html sidor som finns på datorn under localhost. Men alltså inte asp/aspx sidor?
Allt känns väldigt skumt, inget har förändras, jag har alltså inte installerat något eller ändrat något. Sv: IIS + .NET != sant
Sv:IIS + .NET != sant
Sv:IIS + .NET != sant
När jag sedan går in för att se om IIS en är igång så får jag upp ett felmeddelande som säger att anslutningen bröts och frågar om jag vill ansluta igen detta vill jag men inget fungerar, trots att det står att IIS :en är i gång.
Börjar bli smått gnällig och irriterad :)Sv:IIS + .NET != sant
Döp om COM+ dll'en
Öppna ett DOS-fönster och skriv:
C:\> move %WinDir%\System32\Clbcatq.dll %WinDir%\System32\~Clbcatq.dll
Starta om datorn
C:\> cd %windir%
C:\WINDOWS> rmdir /s Registration
C:\WINDOWS> reg delete HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\COM3
Gå till Kontrollpanelen, välj "Lägg till/ta bort program" och sedan "Lägg till/ta bort Windows komponenter", klicka på "Nästa" och COM+ ominstalleras.
Tillbaka i DOS-fönstret
C:\WINDOWS> regsvr32 ole32.dll
C:\WINDOWS> regsvr32 oleaut32.dll
Testa om det fungerar nu...
Om inte, installera även om IISSv: IIS + .NET != sant
Följde din guide och nu fungerar det igen, mycket tacksam för din hjälp.
Med vänlig hälsning
Viktor Ahlberg