Hej, har gjort ett litet skript för att automatiskt skapa webbplatser på min iis server, men när jag försöker köra den får jag bara access is denied för ASPNET kontot, vilka filer/mappar behöver jag rättigheter till? metabase.xml samt mappen där webbplatsen ska skapas har rättigheter. Windows\Microsoft.Net\Framework\V1.xxxxx behöver den läsrättigheter i Jo det vet jag, men det behövs ju vad man än kör, undrar om det var något mer speciellt när man skapar webbplatser för det är bara då jag får access is denied Du behöver göra IUSR_datornamn kontot behörigt oxå. Hur ser access denied meddelandet ut..? Detta fel får jag: Jag skulle vilja slå ett slag för Sysinternals "FileMon", underbart verktyg tillsammans med många andra hos dem, som många gånger hjälpt mig hitta liknande saker. Vilken authentikeringstyp kör du på siten (anonymous, basic, integrated) ? Satte igång impersonation och loggade in med ett konto som har adminstrationsrättigheter då funkar det braVilka saker behöver rättigheter
Sv: Vilka saker behöver rättigheter
Windows\Microsoft.Net\Framework\v1.xxxxx\Temporary ASP.NET files\ behöver den skrivärättigheter iSv:Vilka saker behöver rättigheter
Sv: Vilka saker behöver rättigheter
Hur är läget med web.config?Sv:Vilka saker behöver rättigheter
Exception Details: System.UnauthorizedAccessException: Access is denied.
ASP.NET is not authorized to access the requested resource. Consider granting access rights to the resource to the ASP.NET request identity. ASP.NET has a base process identity (typically {MACHINE}\ASPNET on IIS 5 or Network Service on IIS 6) that is used if the application is not impersonating. If the application is impersonating via <identity impersonate="true"/>, the identity will be the anonymous user (typically IUSR_MACHINENAME) or the authenticated request user.
To grant ASP.NET write access to a file, right-click the file in Explorer, choose "Properties" and select the Security tab. Click "Add" to add the appropriate user or group. Highlight the ASP.NET account, and check the boxes for the desired access.Sv: Vilka saker behöver rättigheter
http://www.sysinternals.com/ntw2k/source/filemon.shtml
Starta verktyget på servern, kryssa ur alla rutor förrutom den för "Log errors", surfa till siten och se resultatet.
Jag rekommenderar alla som inte känner till Sysinternals att kolla in alla verktyg de har där.
// MvH BjörnSv: Vilka saker behöver rättigheter
Kör du impersonation?
Vilket OS kör du?
// BjörneSv:Vilka saker behöver rättigheter