Är detta möjligt, jag vill kunna hämta information om en specifik dag i databasen och redovisa informationen ifall man trycker på dagen. Hoppas alla hängde med ;) Jag kan inte se att det ska vara något problem med det, så det är möjligt. Ja, du använder bara SelectedDate funktionen i din kalender. Jag prövade SelectedDate, men jag ett felmedelande "System.Data.OleDb.OleDbException: Det har inte angetts något värde för en eller flera nödvändiga parametrar." Du kan inte ha variabler i SQL-strängen, du måste bygga upp strängen med varibelns innehåll istället: Hejsan... Jag skulle använda mig av en repeater, tror den funkar med ExecuteReader(). Då gör du baraKoppla access databas med kalenderfunktionen
Sv: Koppla access databas med kalenderfunktionen
/JohanSv: Koppla access databas med kalenderfunktionen
ex:
OleDbCommand myCommand = new OleDbCommand("select Info from kalender where Datum = #"+ myKalender.SelectedDate +"#", myConn);
Sv:Koppla access databas med kalenderfunktionen
Koden jag skrivit är följande:
Sub Calendar1_SelectionChanged(sender As Object, e As EventArgs)
Dim objconn As OleDbConnection
Dim objCmd As OleDbCommand
Dim objRdr As OleDbDataReader
objConn= New OleDbConnection("Provider=Microsoft.Jet.Oledb.4.0; Data source=C:\ProjektVB\db\projekt.mdb")
objCmd= New oleDbCommand("SELECT DatumID FROM Datum WHERE Datum = Calendar1.SelectedDate", objConn)
objConn.Open()
objRdr=objCmd.ExecuteReader()
objRdr.Close()
objConn.Close()
End Sub
Någon som vet vad felet kan bero på? Funderade lite över om de spelar någon roll vilken variabel datumet i access ska vara..Sv: Koppla access databas med kalenderfunktionen
objCmd= New oleDbCommand("SELECT DatumID FROM Datum WHERE Datum = #" + Calendar1.SelectedDate + "#", objConn)
/JohanSv:Koppla access databas med kalenderfunktionen
nu fungerar de utan några felmedelande, nu en sista fråga ;). hur får jag resultatet utskrivet exempevis som en label under kalendern? har prövat flera olika alternativ, men jag har inte fått något att fungera.Sv: Koppla access databas med kalenderfunktionen
minRepeater.DataSource = objCmd.ExecuteReader()
minRepeater.DataBind()
Du kan läsa mer om hur du använder repeater här: http://www.asp101.com/articles/john/repeater/default.asp