Hej! Njo.. alltså, som jag förstår det är formsAuth sliding d.v.s. att användaren loggas ut efter n minuter där n är tiden efter senaste aktiviteten. Så cookien för inloggning uppdateras när användaren gör något (om mer än hälften av tiden gått). Det jag inte har hittat är hur man (om man kan) uppdaterar cookien manuellt, utan en postback. Eller kanske har jag missuppfattat användningen av Authentication helt.. ? Hur skall servern veta att din användare sitter och tittar på sidan. Han kanske ryckt ur nätverkskabeln på sin bärbara och lagt den i hibernate... Du får nog leva med postbacks för att servern skall veta att din klient fortfarande är aktiv. Nä, det klart. Men då hade man kanske fått utgå från att när sidan är uppe så loggas användaren aldrig ut d.v.s. om användaren rycker sladden när sidan visas förblir han/hon inloggad tills nästa inloggning och utloggning. Låter visserligen inte bra alls... :) Ok, tillsist blev det en javaklocka som varnar för utloggning. Det får räcka.. ;)Auhentication
Ok, har lite problem med fomsAuthentication. I systemet jag utvecklar nu har jag vissa skyddade sidor, som är just skyddade med fAuth. Allt fungerar som det ska, användaren loggas ut efter 20 minuters inaktivitet osv.
Men, jag vill att när användaren tittar på en av de skyddade sidorna, ska han/hon inte loggas ut. D.v.s. att biljetten för inloggningen ska förnyas med jämna intervall innan utloggning, när sida X visas.
Någon som har erfarenhet av detta? Jag har testat lite med timer men inte fått det att fungera. Funderade lite på att tvinga fram postbacks, men tyckte inte att det var en speciellt snygg lösning.Sv:Auhentication
Sv: Auhentication
/mickeSv:Auhentication
Ok, försökt med att tvinga fram en postback nu.. Men problem, problem. Får inte det att fungara. Någon som har en bra enkel lösning?Sv: Auhentication