Hejsan Hej, <code>encoding="windows-1252"</code> Har haft samm problem som dig, och det uppstod faktiskt just när jag körde responseencoding i pagedirektivet.. Vart ligger servern? Du ska sätta ResponseEncoding Jag får tacka för all hjälp, det löste sig tillslut, och det visade sig vara någonting annat... >windows-1252Encoding problem
Jag har ett formulär med bland annat en textarea där man kan skriva in text å spara i en databas.
Mitt problem är att om man skriver in åäö i textarean så sparas "åäö" ect i databsen.
Nu är det ju så att jag vill att det ska sparas som åäö i databasen.
Jag har testat lite allt möjligt;
<code><meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1"></code>
funkar inte alls och om jag testar:
<code><@Page ... ResponseEncoding="iso-8859-1"%></code>
så försvinner åäö helt och blir blankt.
Någon som kan hjälpa mig?
Jag kanske skulle berätta att det är inte databsen det är fel på, det går hur bra som helst att skriva in åäö manuellt.
tacksam för svar...Sv: Encoding problem
Kör du någon slagt UrlEncoder(HtmlEncoder eller någon annan encodingrutin av värde mot db?
För vad jag vet brukar inte ADO .Net (om det är den du använder) att omvandla åäö.
Mvh JohanSv:Encoding problem
Ok, men var någonstans ska jag skriva detta då?Sv: Encoding problem
Sv: Encoding problem
samt RequestEncoding
helst i web.config. Du vill väl inte ha olika på olika sidor?
Och spara även sidan som rätt encoding.
I HTML läge i VS kolla File -> Save options, eller liknande.Sv:Encoding problem
det visade sig vara:
<code>MyCommand.Parameters("@beskrivning").Value = Server.HtmlEncode(txtbes.Value)</code>
Det var när jag kopierade detta från ett exempel nånstans... lite klantigt av mig kanske :)
tack för hjälpen iaf!Sv:Encoding problem
Använd inte den encodingen! Är något specialmojs som inte är standardiserat som ms hittat på... Använd iso eller unicode så är alla med på noterna