Försöker kasta in lite info i en databas (access), men han klagar på följande rad: hej, Hmm, när jag ändrade till "SelectedItem.Value" (lbPriWork.SelectedItem.Value) eller lbPriWork.SelectedItem.Value så fick jag följande fel ist: lbPriWork.SelectedItem.Value kommer ge dig ned plats om den ligger i ListBoxen När jag kör med .SelectedItem.Text eller .Value så får jag följande fel ist: vad händer om du kör Response.Write på sql-satsen? response.write(strSql) returnerar: sorry, råkade dubbelposta... Tjena! Ahhh! Nu funkade det! Tackar för den!Plocka ut värde ur Listbox?
strSQL = "INSERT INTO ansokan (username,email,firstname,lastname,description,regdatum,priwork,secwork,status) VALUES ('" & tbHandle.text & "' , '" & tbEmail.text & "' , '" & tbFName.text & "' , '" & tbLName.text & "' , '" & tbDesc.text & "', now , '" & lbPriWork.text & "' , '" & lbSecWork.text & "', 0)"
Felet är:
BC30456: 'text' is not a member of 'System.Web.UI.WebControls.ListBox'.
Tydligen så kan man inte plocka ut värdet ur en ListBox (priwork,secwork) med .Text...
Hur ska man göra då?
En sak till föresten...
"Status" ska sättas till "0" och regdatum ska bli "now"(i klassisk asp iaf).
Har jag skrivit rätt då?
/Anders
Sv: Plocka ut värde ur Listbox?
Listboxen har väl en SelectedItem.Value och en SelectedItem.Text, kolla på dem.
Med datumet så kan du skriva så här <b>DateTime.Now</b>
Vilken <b>datatyp</b> har du i fältet "status"?
/mSv:Plocka ut värde ur Listbox?
"Exception Details: System.Data.OleDb.OleDbException: Det har inte angetts något värde för en eller flera nödvändiga parametrar."
Och han klagar på följande rad:Line 22: objCmd.ExecuteNonQuery()
Nedan följer hela min kod, som jag har snott ifrån ett annat inlägg här på forumet i hopp om att lära mig det...
För övrigt så är datatypen för "status" "Heltal"
<%@ Page Language="VB" debug="true"%>
<%@ Import NameSpace="System.Data" %>
<%@ Import NameSpace="System.Data.OleDb" %>
<script runat="server">
Sub Submit(obj as Object, e as EventArgs)
If Page.IsValid Then
'Databastjaffs...
Dim objConn As OleDbConnection
Dim strSQL As String
Dim objCmd As OleDbCommand
Dim strDSN As String
Dim text1 As String
strDSN = "Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Data Source=" & Server.MapPath("common/db/ansokan.mdb")
objConn = New OleDbConnection(strDSN)
strSQL = "INSERT INTO ansokan (username,email,firstname,lastname,description,regdatum,priwork,secwork,status) VALUES ('" & tbHandle.text & "' , '" & tbEmail.text & "' , '" & tbFName.text & "' , '" & tbLName.text & "' , '" & tbDesc.text & "', DateTime.now , '" & lbPriWork.SelectedItem.Value & "' , '" & lbSecWork.SelectedItem.Value & "', 0)"
objConn = New OleDbConnection(strDSN)
objCmd = New OleDbCommand(strSQL, objConn)
objCmd.Connection.Open()
objCmd.ExecuteNonQuery()
objCmd.Connection.Close()
End If
End Sub
</script>
Sv: Plocka ut värde ur Listbox?
medan
lbPriWork.SelectedItem.Text ger dig texten.
ex:
i listboxen har du tex.
0 Sverige
1 Norge
2 Danmark
du markerar 0 så får du:
om du skriver lbPriWork.SelectedItem.Value kommer du få 0
om du skriver lbPriWork.SelectedItem.Text kommer du få SverigeSv:Plocka ut värde ur Listbox?
-----------------
"Exception Details: System.Data.OleDb.OleDbException: Det har inte angetts något värde för en eller flera nödvändiga parametrar."
-----------------
Och han klagar på följande rad:
-----------------
Line 22: objCmd.ExecuteNonQuery()
-----------------
Vad kan vara fel?Sv: Plocka ut värde ur Listbox?
kolla vad du får för värden
obs kommentera bort objCmd.ExecuteNonQuery() annars får du fel innan han hinner skriva ut Resonse.writeSv:Plocka ut värde ur Listbox?
INSERT INTO ansokan (username,email,firstname,lastname,description,regdatum,priwork,secwork,status) VALUES ('Kungen' , 'min@emailadress.se' , 'Anders' , 'Hydén' , 'min beskrivning...', DateTime.now , 'Blekinge' , 'Jönköping', 0) Sv:Plocka ut värde ur Listbox?
Finns det inget sätt att ta bort sina poster btw?Sv: Plocka ut värde ur Listbox?
Det är DateTime.now alt. now som ställer till det för dig.
Dessa är funktioner i VB och måste därför också läggas till SQL-strängen genom &-tecken,
('" & tbHandle.text & "' , '" & tbEmail.text & "' , '" & tbFName.text & "' , '" & tbLName.text & "' , '" & tbDesc.text & "', '" & now & "' , '" & lbPriWork.text & "' , '" & lbSecWork.text & "', 0)
om datafältet är av typen text.
('" & tbHandle.text & "' , '" & tbEmail.text & "' , '" & tbFName.text & "' , '" & tbLName.text & "' , '" & tbDesc.text & "', #" & now & "# , '" & lbPriWork.text & "' , '" & lbSecWork.text & "', 0)
om datafältet är av typen datum.
SvenneSv:Plocka ut värde ur Listbox?
Två små frågor kvar bara :)
1)
Som det är nu så skriver han bara in det första värdet ifrån listboxen i databasen (oavsett hur många alternativ man väljer), hur får man den att skriva in alla som är valda i DB:n?
2)
Hur plockar man ut användarens IP nummer i vb.net?