Från en .aspx-sida har jag tänkt att generera kundens licensnummer. Min fråga är nu, hur går man till väga för att skydda denna licensalgoritm-kod från insyn? Det får inte finnas någon möjlighet att kunna hämta eller visa källkoden. Finns det någon lösning? Hej, 100% säker blir du nog först du bygger algoritmen i vb6 eller c++ till en dll som du använder, då är det mycket svårt att nysta upp detta. Kör du .net kan du skapa en class library med dessa funktioner så blir det en separat dll som du kan sära från projektets källkod och sedan leverera separat. Tänk då på att köra dotfuscator på dll:en så den blir mer svåråtkomlig. (Måste erkänna att jag inte är 100 på hur säker den är) Dotfuscator community edition gör att koden blir MYCKET svår att dekompilera.Hur insynsskyddas kod i ASP.NET?
Sv: Hur insynsskyddas kod i ASP.NET?
Vem skall inte kunna se denna kod?
Om du syftar till de som besöker din sida, så kan de inte se koden då den kompileras och körs på servern. Klienten ser endast resultatet.
Om du tänker på de som har tillgång till servern, så är svaret att inte lägga källkoden på servern, utan utveckla på en separat maskin (vilket är vettigt under alla förhållanden). Dock kan du inte i det läget hindra att man har access till din kompilerade fil som är i så kallad pseuo kod format (MSIL) och enkelt kan dekompileras med rätt verktyg. För att skyda även denna så gäller det att sätta rätt filrättigheter på mappar och filer.
Lycka till!
// JohanSv:Hur insynsskyddas kod i ASP.NET?
Sv: Hur insynsskyddas kod i ASP.NET?
Man kör den mot sin .NET dll.
/micke