Hur gör man för att undvika att köra Page_Load-koden? Istället för att använda event för att köra koden för knappen, så kan du kolla först i koden för postback ifall det var knappen som orsakade postback. När du klickar på en knapp så skickas dess värde med i formuläret, du kan alltså kolla ifall Request.Form["knappens_namn"] inte är null. Magnus, Andreas, Precis så menar jag Oscar. OK, det är ju ingen katastrof att koden körs igen vid fall nr 3 men det känns onödigt när jag inte har ngn som helst nytta av det, det kan ju också uppstå fall när det inte är alls bra att koden körs igen. Kommer denna möjlighet att finnas i asp.net 2.0? Magnus, Hm... Jag har för mig att asp.net har bra många fler events än vad asp.net 1.1 har. Så då borde det gå att köra sin load-kod senare än nuInte köra Page_Load?
Jag har tex en knapp där det enda jag vill göra är att tömma vissa sessions-variabler och sedan flytta användaren till en annan sida m h a en Response.Redirect. Problemet är att först går den in i Page_Load och kör koden där.
I Page_Load har jag viss kod som skall köras första gången och viss kod som skall köras vid en postback men när jag klickar på kanppen så vill jag ju inte köra koden i Page_Load överhuvudtaget.
Hur löser man detta? Jag kodar i C# om det nu spelar ngn roll.
/MagnusSv: Inte köra Page_Load?
Sv: Inte köra Page_Load?
Du kan kontrollera om <b>Page.IsPostBack</b> är satt till <b>true</b> eller <b>false</b>. Du vill troligen omge koden i Page_Load med denna kontroll (om den är false), för att din kod skall fungera som du vill.Sv:Inte köra Page_Load?
Om jag förstod hans förklaring rätt så har han tre scenarion:
1) Sidan laddas för första gången
2) Sidan är en postback
3) Sidan är en postback och just den här knappen var anlednigen. Kör ingen kod i Page_Load
Det där gör ju att IsPostBack inte fungerar ;)
Aja, *längtar till asp.net 2.0* :)Sv: Inte köra Page_Load?
/MagnusSv:Inte köra Page_Load?
Det som kommer i ASP .Net 2.0 är at man på knappnivå kan säga vilken sida man vill post backa till. inget annat.
Page_Load är ens sidan motor, denna körs av en rad olika skäl, tankar och idéer. Ibland kanske man vill kolla vissa säkerhetsgrejer vid varje post pack innan man låter en komma åt knappens eventmetod etc...
jag brukar strunta i att saker tyvärr görs i onödan vid post back då det kan kräva mer tid att koda undantantagen och risken till spagetti kan öka. Att lägga till en massa undantag kan störa designen.
Då är det viktigare att istället lägga cachebar data i cache etc... för att slippa ladda om för mycket.
Samma gäller viewstate.
Mvh JohanSv: Inte köra Page_Load?