Hej, Hej Johan, Skapade en egan customcontrol som ärver checkbox där jag la till Value property :-) Precis, för mig är det obegripligt varför MS tagit bort id. hehe, usch vad fult vb är, samma sak men i ett lite mer lättfattligt språk:Hur har ni löst checkbox...
Är lite nyfiken hur ni ev löst detta problemet.
Har nästlad reopeater i dessa har jag en checkbox typ:
Psuedo:
<repeater>
<asp:checkbox text="Eval...(name)">
<repeater1 datasource="Eval....(datakälla(eva(id)">
<asp:cehckbox text="Eval...(name">
...
Detta är inget konstigt, dock har checkbox bara text som attribut och Name kan vara samma så jag skulle behöva ha ett id i ex valu fält, dock finns inte detta för schckbox (tragiskt nog!!!)
Hur har ni löst liknande problem? Där ni vill presentera ett värde fast ha annat bärde som text?
Mvh JohanSv: Hur har ni löst checkbox...
du kanske redan läst det, annars kan du titta på http://www.pellesoft.se/communicate/forum/view.aspx?msgid=185536&forumid=10&sum=0. Jag fick använda name-attributet för att identifiera mina checkboxar men det hjälper ju inte dig då de kan ha samma namn.
M a o vet jag inte om det är till ngn hjälp...
/MagnusSv:Hur har ni löst checkbox...
Skall se varför MS valt att ta bort detta då jag anser det vara nått shjälvklart för en Checkbox.
Mvh JohanSv: Hur har ni löst checkbox...
Hur gör man för att skapa denna Customcontrol? Detta skulle nog göra min lösning lite snyggare så jag använder gärna den.
/MagnusSv:Hur har ni löst checkbox...
Denna är inte ens snygg, men gav mig rätt funktionalitet i alla fall...
VB .net dock.
<code>
Imports System.ComponentModel
Imports System.Web.UI
<DefaultProperty("Text"), ToolboxData("<{0}:Checkbox runat=server></{0}:Checkbox>")> Public Class Checkbox
Inherits System.Web.UI.WebControls.CheckBox
<Bindable(True), Category("Appearance"), DefaultValue("")> Property [Value]() As String
Get
Return MyBase.Attributes("Value")
End Get
Set(ByVal Value As String)
MyBase.Attributes.Add("Value", Value)
End Set
End Property
Protected Overrides Sub Render(ByVal output As System.Web.UI.HtmlTextWriter)
MyBase.Render(output)
End Sub
End Class
</code>Sv: Hur har ni löst checkbox...
using System.ComponentModel;
using System.Web.UI;
[DefaultProperty("Text"), ToolboxData("<{0}:Checkbox runat=server></{0}:Checkbox>")]
public class Checkbox: System.Web.UI.WebControls.CheckBox {
[Bindable(True)]
[Category("Appearance")]
[DefaultValue("")]
public string Value {
get {
return base.Attributes("Value");
}
set {
base.Attributes.Add("Value", Value);
}
}