Hej, Ett sätt är att köra request("repeatercity"). Då får du en lista med de som valts, ex 1,3,6,7,8 osv. Eller lite knöligare hantering, Hej,Loopa igenom checkboxar
jag har en repeater som skapar ett antal <ASP: CHECKBOX>. Denna repeater körs om man gjort ett visst val i en RadioButtonList. Sedan har jag gjort en CustomValidator som kollar om detta speciella val är valt och i så fall vill jag kolla så att minst en av checkboxarna är ikryssade.
Min kod ser ut så här:
<CODE>
function checkDatabaseAccess(objSource, objArgs)
{
var blsValid = true; // Assume the entry is valid
if (document.all["optDatabaseAccess_1"].checked == true)
{
// Loopa igenom alla checkboxar
// Kolla om minst en är ikryssad
}
}
</CODE>
Hur kodar jag för att hitta alla checkboxar och kolla så att minst en av dem är ikryssad? När jag kollar i View Source ser jag att alla checkboxar har både id och namn som börjar med "repeaterCity", skall jag använda detta på ngt sätt?
/MagnusSv: Loopa igenom checkboxar
Sv: Loopa igenom checkboxar
VB .Net
<code>
For Each x As Control In repeater.Controls
For Each items As Control In x.Controls
If items.GetType Is GetType(Checkbox) Then
Dim _checkBox As Checkbox = (DirectCast(items, Checkbox))
If _checkBox.Checked Then
...
</code>
Själv försöker jag undvika att använda request klassen och orientera mig mellan objekten istället.
Även om det ger mer kod så får jag mer kontroll samt så vill jag inte bry mig om IDt i min kod, så vida jag inte måste använda det till nått. Men det är ju lite hur man själv vill designa sin kod och hur löskopplat man vill ha det hela.
Mvh JohanSv:Loopa igenom checkboxar
tackar för båda svaren. Jag glömde nämna (kanske egentligen postade i fel forum) att jag ville ha lösningen i Javascript. Jag fick det dock att fungera i Codebehind, det var ju ganska enkelt.
Problemet är dock att nu har jag vissa valideringskontroller i Javascript och vissa valideringskontroller i min Code Behind (C#), därför måste jag köra if(Page.IsValid) när jag gör en submit. Kanske inget problem i sig men jag tycker det är enklare och snyggare att ha all validering på samma plats. Jag skulle klart kunna köra alla i CodeBehind istället.
Har ni några tankar kring detta? Hur brukar ni göra med valideringskontroller?
/Magnus