Hej, Om det går så skulle jag försöka skippa ViewState för den kontrollen och bygga om den vid varje postback istället. Eventuellt spara informationen i Session[] eller Cache[] för att slippa fråga DB:n igen. Nja jag ställer mig tvivlande till att processningen av viewstate är dyrare än att bygga allt från början igen, det går nog på ett ut. Viewstate stor.
Använder idag en Literal kontrol för att presenter en heirarki med användare.
Hämtar användarna från DB och bygger en html sträng som jag sedan skriver till en Literal Kontroll.
Detta fungerar bra och den håller även kvar datan vid postback. Problemet är att viewstaten blir välldigt stor.
Vilken annan kontroll kan jag använda för att göra detta bättre, eller hur kan jag reducera min viewstate?
Ex.
Ledning
Kalle
Stina
osv
SubLedning
Användar1
Användare2
Övriga
kalle
pelleSv: Viewstate stor.
Servern måste iaf gör massa processing av ViewState som troligen tar mer kraft än att bygga om samma information igen.
// MvH BjörnSv:Viewstate stor.
Däremot så har du en ökad belastning på din bandbredd eftersom viewstate skickas fram och tillbaka, så på så vis kan det du spara ganska mycket på att ta bort den för just den här kontrollen.
Då är Session eller Cache som du föreslår ett bra alternativ. Ett annat alternativ är att bygga om viewstate hanterararen själv och låta den ligga kvar på servern. Många som gjort och kommer out of the box i asp.net 2.0 (Fast då introducerar de ngt annat de kallar control state istället som är bökigare).
Röra databasen mer än en gång i det här fallet borde det dock vara arkebusering på...