Jag håller på att bygga ett kundregister med asp.net som skall ligga på ett webhotell, och idag kom det upp en fråga om man kan koppla ihop dokumentscanning med systemet. Vad säger ni, hur löser men det på enklaste sätt? Spara inscannade dokument (vilka filtyper brukar de vara i?) på webservern och visa dem i browsern? Kan man utföra scanningsproceduren genom browsern rentav, eller blir man tvungen att köra scanningen, spara fil på lokal disk och sedan skicka upp den till webservern? tackasm för alla tips och idéer! Hej,Dokumentscanning ihop med website
mvh
HigginsSv: Dokumentscanning ihop med website
De gånger som jag scannat så har det sparats i diverse olika bildformat. Jag antar att det finns textigenkänningsprogram som sparar texten i något dokumentformat, men jag har aldrig testat det. Du kan såvitt jag vet inte scanna genom browsern, utan då får du bygga en egen app som stödjer det.
Det absolut lättaste torde ju alltså vara om man precis som du säger, scannar dokumentet till ett bildformat, sparar lokalt och sedan "uploadar" bilden till servern. Därefter kan ju användaren enkelt kika på dokumentet i browsen.
Bara en tanke.Sv:Dokumentscanning ihop med website
Om vi skall börja med bildformat så är det skanningsprogrammet som styr, och de flesta program stödjer många format. Om du skall fundera vidare på effektiv lagring och interktion med andra system så är det vanligt bland lite större system att jobba med tiff-formatet som egentligen bara är en formatbehållare. Inuti tiff-filen lagras bilden vanligtvis som 200 eller 300 DPI svartvit Fax class 4 komprimering, eller som färgbild med 150-200 DPI jpeg. En tiff-fil (i dessa system) motsvarar ett dokument, oavsett antalet sidor, varför en tiff bild kan bli ganska stor.
Nästa problem rör då visningen och de flesta webbläsare har inte stöd för tiff bilder. Vad man då får göra är att antingen installera en plug-in (det finns gratisvarianter såväl som kommersiella med många funktioner) eller så får man från webbservern konvertera bilden då den efterfrågas.
Frågan om scanning så sker den alltid på den lokala burken. En scanningsprocess kan normalt sett inte av tekniska skäl styras från en server, då man inte når den lokala datorns portar över ett nätverk. Och även om man kunde det så skulle det vara väldigt opraktiskt då det kan medföra många olika problem.
Därför se till att skanna lokalt och sedan får bilderna laddas upp centralt. Med en bra programvara kan detta skötas i ett svep och helt integrerat utan att användare behöver märka det.
Observera att mitt resonemang här bygger på ett lösning som är tänkt att köras via WAN eller webben eller annan publik miljö. Om man kör i ett lokalt snabbt LAN så kan man naturligtvis tillåta sig en tätare integration mot servern.
Och så ett litet tips på var man kan få tag på programvara: www.readsoft.se
Lycka till!
// Johan