Jag förstår inte riktigt :s när användaren loggar in så skapas session tills tiden eller eller användaren loggat ut. Hej, Har tom 27 minuter men det försvinner efter ca:5min ? Timeout för sessionen bestäms av egenskapen timeout i sessionState, inte i authentication. jag har redan en 20minuter där Nej, alla de andra behövs inte. tackar för svaret Det är ingen större anledning att spara username i en session-variabel eftersom du kommer åt det i: Jo okee jag tog ett dåligt exempel som namn säg istället userID.Behålla Variablerna
men variablerna försvinner under tiden användaren är inloggad!? jag brukar ta session("userName") = txtusername.text när användaren loggar in.
men som sagt session ("userName") blir tom??Sv: Behålla Variablerna
Kan det inte vara så att tiden för sessionen har gått ut? Som standard är den 20 minuter.
/mSv:Behålla Variablerna
<authentication mode="Forms">
<forms name=".aspxauthentication" protection="All" timeout="27" path="/"loginUrl="loggade/login.aspx">
</forms>
</authentication>Sv: Behålla Variablerna
<sessionState timeout="30" />Sv:Behålla Variablerna
<sessionState mode="InProc" stateConnectionString="tcpip=127.0.0.1:42424"
sqlConnectionString="data source=127.0.0.1;Trusted_Connection=yes"
cookieless="false" timeout="20" />
behövs alla de andra egenskaperna?Sv: Behålla Variablerna
stateConnectionString används bara om mode="StateServer".
sqlConnectionString används bara om mode="SQLServer".
cookieless har "false" som standardvärde.
timeout har "20" som standardvärde.Sv:Behålla Variablerna
=)
If DR.Read() Then
Session("userID") = DR.GetValue(0)
Session("userName") = DR.GetValue(1)
System.Web.Security.FormsAuthentication.RedirectFromLoginPage(username, True)
så ser coden ut det är kanske bättre o byta ordningen så att System.Web.Security.FormsAuthentication.RedirectFromLoginPage(username, True)
kommer före tildelningen?Sv: Behålla Variablerna
HttpContext.Current.User.Identity.Name
/andrecSv:Behålla Variablerna
Eller ska jag göra en sqlquery på username för att få den info som jag vill ha varje gång ?
tänkte vättre om jag sparar det engång för alla så slipper jag köra sqlfråga varje gång användaren surfar på sidan.