Kan man blanda asp med ASP.net? Vad menar du med rubriken? Skrev en fråga i forumet om ASP.NET men hade väl än så där ca 30-50 som läst men inte ett ända svar. > Hur löser man då. Tackar då vet jag. Var osäker så ville kolla upp lite hur det fungerar. Jag har en känsla av att du ska skaffa dig en bra bok om asp.net ;) Har du någon bra som du rekomenderar kanske? Nope, jag har ingen bok som jag kan rekommendera. Den bok jag använde när jag lärde mig asp.net kommer jag inte ihåg vad den heter, tror den var ifrån ms press. Vill minnas att jag fick den av pelle. Boken var bra, och är bra, beroende på vad du kan innan. Det största problemet med den var att den var väldigt dåligt översatt. Med betoning på dåligt :/ Vad är C# bra till? C# är ett språk som är gjort uteslutande för .net (till 99% iaf.), Microsoft konstruerade c# för att vara anpassat till .net. C# har en del finesser som inte vb.net, och lite åt andra hållet. Vb.net är en anpassning av vb 6, väldigt mycket är ändrat. C# är bättre anpassat då man inte hade några begränsningar när man gjorde språket c#, vb.net är begränsat då det trots allt skulle vara vb 6-likt. Ska kolla om jag hittar en bra ASP.net bok på biblan.Efter som inget svar men många visningar.
Och kan man även hämta upp js i ASP request.form?
I asp.net fills Calendar den har lite JS i sig kan man hämta upp dom för sen lagra datumet i en databas?Sv: Efter som inget svar men många visningar.
Ja, man kan blanda asp och asp.net, men knappast på samma sida.
Vad menar du med att hämta upp js? Jag antar att det är javascript du syftar på, men vad vill du hämta upp?Sv:Efter som inget svar men många visningar.
Men om man inte kan blanda asp och asp.neti varandra.
Hur löser man då.
<code>
For I = 1 Top 20 Step 1
</code>
I Asp.Net då?
Samt att funktionen (Inbyggd)
<code>
<asp:calender>
</code>
Ritar upp en kalender.
Som sen har klickbara dagar, men hur hämtar man upp javascriptet som
calenderna har (inbygd)
Jag vill hämta upp det valde datumet som han har klickat på.Sv: Efter som inget svar men många visningar.
>
<code>
For I = 1 Top 20 Step 1
</code>
>
? Det där kan ju vara fullt lika mycket vb 6, asp eller vb.net? Bara att skriva in å köra...
> Samt att funktionen (Inbyggd)
>
<code>
<asp:calender>
</code>
> Ritar upp en kalender.
Vad är det som ska lösas?
> men hur hämtar man upp javascriptet som
calenderna har (inbygd)
Vad menar du, hämtar upp? Ska du ha tag på js-koden? Ta visa källa, kopiera sedan?
>Jag vill hämta upp det valde datumet som han har klickat på.
Msdn: http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-us/cpref/html/frlrfSystemWebUIWebControlsCalendarEventsTopic.aspSv:Efter som inget svar men många visningar.
Sv: Efter som inget svar men många visningar.
Sv:Efter som inget svar men många visningar.
Att jag undra är att i asp
skriver man all kod inom <% och %> Men gör man ju inte i asp.net därför som jag undra om man kunde använda koder i asp.net som man gjorde i asp.
t.ex en är
<code>
For I = 1 to 100 step 1
</code>Sv: Efter som inget svar men många visningar.
Du har inte tillgång till ett bibliotek? Mitt förslag är att du lånar lite böcker om asp.net/vb.net (antar att du vill lära dig just vb.net och inte c#) och ser vad du tycker verkar vettigtSv:Efter som inget svar men många visningar.
Viil lära mig grunden först innan jag blandar andra programmerings språk i koden.Sv: Efter som inget svar men många visningar.
Asp.net i sig har inga krav på programmeringsspråk, asp.net fungerar lika bra med vb.net som c# eller j# (java för .net.) Det finns alltså inget officielt språk för asp.net, i gamla asp var det dock mer vanligt att vbscript användes än jscript. För att vara lite smått bakåtkompatibelt har asp.net vb.net som standard om man inte säger att man vill ha något annat.
Om du vill lära dig grunden så måste du först göra ett val: Vilket programmeringsspråk vill du arbeta i? Förslagsvis väljer du c# eller vb.net, min personliga åsikt är att du väljer c# då du kommer få lättare att undvika att du skriver ren skräpkod eftersom att du inte tvingas lära dig något nytt, kör du c# kan du inte bara skriva den kod som fungerade, men var spagetti, i asp och flytta den till asp.net.
När du valt programmeringsspråk har jag som förslag att du gör följande val: Vill du lära dig asp.net och ditt språk samtidigt eller väljer du att lära dig språket först och asp.net senare?
Vilket du väljer är upp till dig, förslagsvis lär du dig språket först då du lättare undviker att blanda ihop vad som är ditt språk och vad som är asp.net. En del kan tycka att gränsen är luddig.
Ska göra ett försök att förklara lite termer:
1) .NET Framework:
.NET Framework är det runtime som du använder. I .NET framework ingår det en massa klasser för att t.ex. räkna, arbeta med strängar, bildmanipulering, windowsfönster, asp.net, trådning, filhantering etc. etc. Oavsett vilket språk inom .net du använder så är det alltid samma klasser och funktioner som kan användas.
2) Språk
Det finns en rad olika språk till .NET, Microsofts officiella är bland annat C# (du lär hitta fler exempel att börja med om du lär dig c#), vb.net, J# och C++.net samt ILASM. Egentligen är det lite fel att kalla dem språk, oavsett vilket du väljer så kan du (i princip, t.ex. c# kan lite mer än de andra, c++.net kan ännu mer) få exakt samma kompilerade fil. Vi kan kalla språken för syntaxer om vi vill. I slutändan blir allting ILASM... Oavsett vilken syntax du väljer så ska du se till att efter hand lära dig c# och vb.net eftersom att du då kommer få hjälp lättare, dessutom är det som sagt bara en syntax, kan du båda så är du inte låst till att något är skrivet i en viss syntax
3) ASP.NET
Asp.net är bara för webben, eftersom att asp.net är just .net så kan du i asp.net använda vilken syntax du vill och du har tillgång till hela .net framework.Sv:Efter som inget svar men många visningar.
Sen får man läsa lite om C#
Får väl ta och prova lite så man lära sig :-) Tackar så mycket.