Hej, Asså. Tänk också på hur volatil datan är. Tackar för svaren, bra åsikter. Jag låter det vara tills vidare, så får jag kika mer om det blir för taskig prestanda.Lagra dataset i sessionen vid SortCommand?
jag har en datagrid som listar alla användare i ett system. Det går att sortera på ett antal kolumner. Jag tycker det känns onödigt att vid varje SortCommand sticka ner till databasen och läsa upp all data igen så jag tänkte att jag skulle lagra min DataTable någonstans.
Först testade jag att lagra den i ViewState men det gick inte, iställe fick jag lägga in den i sessionen. Detta funkar. Min fråga är mer om man skall bry sig om detta överhuvudtaget, eller gör det inget att det görs en "onödig" vända ner till databasen, är det så pass "billigt" rent prestandamässigt att det inte spelar ngn roll? Hur brukar ni lösa sånt här?
Antalet användare kommer vara max 50 så det är inga större mängder data. Däremot skall jag använda samma teknik i en annan datagrid där det kommer att röra sig om ca 2000 poster, då kanske man skall tänka annorlunda?
/MagnusSv: Lagra dataset i sessionen vid SortCommand?
Skit i prestanda, koda allt så smidigt och effektivt som möjligt, sedan när du är klar, gör prestanda tester, klarar du inte av testerna gå in och hotta upp de områden som ev segar ner systemet.
Det är jätte slöseri på tid och resurser att hitta på en massa cahe hanteringar om de egentligen inte behövs. Oftast tar det to m kortare tid att öka prestandan på märkbara ställen sedan än med en gång.
Beror på hur bra kod man skriver dock.
mvh JohanSv:Lagra dataset i sessionen vid SortCommand?
har du mycket användare som uppdaterer informationen ofta kanske du vill visa aktuell information för användaren hela tiden, å då måste du hämta den i databsen.
Tänk också på att om du cashar datan kanske du skall ha någon funktion för att kolla att datan är korrekt eller invaliderar datan ifall den har uppdaterats.
Tex här på Pellsoft så cachas bilderna som man har på sig själv... å det gör att de nya bilderna inte visas om man uppdaterar bilderna ett par gånger... nån bugg som man inte har förbisett.
Annan data som inte är volatil tycker jag absolut att man skall spara på något annat sätt. Sessionen är ju inte så illa...
/MSv:Lagra dataset i sessionen vid SortCommand?
/Magnus