Är kanske helt ute och reser, men ville försöka att leka med webservice lite grand. Jag vet inte hur dina klasser är tänkta att arbeta men du försöker returnera ett DataSet från en metod som reurnerar en string i din .asmx.cs fil. Tack, fungerar perfekt. Nej! Hehe. Det går inte (enkelt iaf) med Access. Det enklaste sättet är att skapa en webservice på servern där databasen ligger och sedan anropa den från din applikation (webservice, websida, windows forms app eller vad det nu är).Om webservice
Efter att har gjort servicen i VS, så försöker jag att fixa en connectionstring till Access-databas:
<code>
public string ConnectionString
{
get
{
if(connString == null)
{
connString = "Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0; Data Source=C:\\Inetpub\\wwwroot\\Hemsidor\\Ny_SAW\\SAW_filer\\Data\\allt.mdb";
}
return connString;
}
}
</code>
Jag får inga felmedelande, så jag antar att denna biten är ok.
I nästa class så använder jag den, och fyller ett dataset
<code>
private void CountRecord()
{
OleDbConnection myConnection = new OleDbConnection(ConnectionString);
string query = "SELECT Listan.Ratt, Count(Listan.Ratt) AS AntalförRatt " +
"FROM Listan GROUP BY Listan.Ratt ORDER BY Listan.Ratt DESC";
OleDbDataAdapter myAdapter = new OleDbDataAdapter( query, myConnection );
DataSet AntalRatt = new DataSet();
myAdapter.Fill( AntalRatt );
</code>
Nu är frågan hur jag skall använda mig av detta i
<code>
[WebMethod]
public string AntalRattLista()
{
CountRecord();
return AntalRatt; //här blir det fel
}
</code>
Hur skickar jag med data ifrån webservicen?Sv: Om webservice
Försök att ändra metoden AntalRattLista() till:
public DataSet AntalRattLista()
{
CountRecord();
return AntalRatt;
}
och se om du kommer vidare.
Edit: Såg efteråt att Daniel var snabbare än mig.Sv:Om webservice
Mitt fel att jag inte kollade datatypen.
Var lite osäker på om man kan göra så här.
En fråga, är det bra eller dåligt att t ex göra insert/uppdatering/delite via en webservice?Sv: Om webservice
En webservice skall innehålla din programlogik och sköta alla uträkningar eller dataflödet mellan databas och applikation.
Det fina med en webservice är att oavsett vilken server som hostar den så kan vilken XMLbaserad klient som helst använda dess logik. Man skapar bara en anslutning (proxy) från klienten till webservicen och kan via den sedan konsumera webservicens metoder.
Klienten kan sedan vara en hemsida, en windowsapplikation, en mobiltelefon, en elektrisk utrustning som utrustats med en Internetuppkoppling.
Tänk dig följande senario: Du har köpt en sprak ny microvågsugn med alla de senaste finesserna. Bland alla dessa fina funktioner har den en streckkodscanner inbyggd som kan anslutas till Internet.
Du springer ner till närmaste livsmedelaffär och köper din favoritmicropizza i frysdisken, betalar och skyndar hemåt igen. Väl hemma igen funderar du på hur pizzan skall tillagas, vilken styrka skall ställas in och under hur lång tid skall pizzan värmas i din micro?
Glöm detta!!! Öppna din förpackning och placera pizzan på tallriken inne i micron, leta efter en streckkod som finns på förpackning till pizzan och håll den framför din microvågugns streckodscanner. Din micro kopplas upp till en webservice som innehåller exakt den info som gäller för din nyinköpta pizza och micron ställs automatiskt in på rätt styrka och tid och startar tillagningen. Det är bara att vänta på plinget och käka.Sv:Om webservice
Tack Peter, med andra ord det är bra att ha den till hemsidan.
En sak till, nu när jag labbar, så ville jag ändå ansluta till min databas som ligger någon annanstans.
Alltså www.minsida/ osv hur får jag ihop connectionstingen?Sv: Om webservice
/Johan