Hej Ingen har tvingat dej att använda en datagrid! ;) Tanken är väl att det ska vara lättare och att mycket funktioner finns färdigt så att man slipper koda så mycket själv. Men allt går ju gör manuellt, det är ju mycket flexiblare (men tar troligtvis längre tid). Nej det är sant ingen har tvingat mig. Så jag försöker övertala mig själv om att datafrid är bättre därför jag ställer frågan här för att ni ska säga datagrid är BRA. hehe Jag säger inte att det är bättre att använda griden, det var bara lite argument för att använda den. Jag har själv inte använt den så mycket, enbart då jag snabbt och enkelt vill presentera lite data utan krav på design. Datagriden är ju bättre på så sätt att med ganska lite kod kan du manipulera den en hel del som du vill ha det. För att läsa mer kan du gå in här http://aspnet.4guysfromrolla.com/articles/040502-1.aspx, en rejäl genomgång av datagrid. När du väl vant dig med den föredrar du nog den framför tabeller :) Om man däremot vill fomatera sin utskrift helt och hållet kan man använda sig av asp:Repeater som fungerar ungefär som en dataGrid med den skillnaden att den inte har några inbyggda funktioner och att allt som skrivs ut kan formateras precis som man vill. Jag föredrar att använda den när jag exempelvis skall skriva ut nyheter eller listor så att man slipper alla tabeller. Tack hans för länken Japp, du kan leka ganska mycket med en datagrid. Ska du bara snabbt och enkelt rada upp information utan att ha några funktioner eller något, så duger en repeater aller en datalist bra. Vill du ha med avancerade funktioner och ett enkelt sätt att göra det snyggt grafisk, är datagrid att föredra. Tack Hans o Co...Varför datagrid?
Har en fråga om varför man ska använda datagrid när man kan använda vanliga tabeller dvs att man lopar igenom recordset o plasera sin data var man vill istället för att vara låst till datagriden.
För jag blir inte klok på datagriden ass åjag kan funktioner som sortera plcka ut data osv men designen är för jobbig.
Hoppa ni förstår vad jag menar.Sv: Varför datagrid?
/JohanSv:Varför datagrid?
så du menar att datagrid är bättre eller?
vad menar du med att göra manuellt ge ex. tack
mvh
SinaSv: Varför datagrid?
/JohanSv:Varför datagrid?
Sv: Varför datagrid?
Sv:Varför datagrid?
Hur ska det vara nu tabell eller datagrid eller tom asp:Repeater ??
Jag är inte så hajj på datagrid men när man kollar på visa källa på en datagrid på nätet så syns det som tabell det kan betyda att man kan leka med det lika mycket som man kan med en tabell eller har jag fel..
kan man värkligen leka med den så att det ex blir så som det set ut nu här PSoft att
rubrik
datum användare # Svaraknapp
text..........................................................................................Sv: Varför datagrid?
Sv:Varför datagrid?
ska kolla lite med killarna från rolla så kommer jag säkert tillbaka med fler frågor ;) senare