Hej, "Felet" är att du använder: showModalDialog. Jag har använt showmodalDialog i andra system, t ex gamla ASP-system, och där slutar jordgloben att snurra. Jag vill ju ha just en modal dialog, använder jag window.open får jag ju bara ett nytt fönster och då tappar jag kontrollen över vad användaren gör.Öppna modalt fönster / Fortsätter ladda
jag använder koden nedan (C#, hittad här på Pellesoft) för att vid ett knappklick öppna ett modalt fönster från Codebehind. Anledningen till att jag gör det här och inte i rent javascript är att jag vill göra en del codebehind-arbete först.
<CODE>
string strKey = "strKey1";
string strScript = "<script language=JavaScript>";
strScript += "openModalDialog('ALIAS')";
strScript += "</script>";
if (!this.IsStartupScriptRegistered(strKey))
this.RegisterStartupScript(strKey, strScript);
</CODE>
Sedan har jag ett javascript som kollar vilket formulär som skall öppnas, själva öppnandet ser ut så här:
<CODE>
var features = "dialogWidth:32;dialogHeight:16;status:no;"
page = "/aliasAction.aspx";
window.showModalDialog(page, self, features);
</CODE>
Detta funkar bra men med en liten störande effekt. Huvudsidan, alltså det formulär varifrån jag öppnar det modala fönstret, fortsätter ladda, dvs "jordgloben" i Internet Explorer fortsätter snurra ända tills jag stänger det modala fönstret.
Ser inte så snyggt ut, om det dessutom snor prestande från webservern vet jag ej, tycker mest att det är störande rent grafiskt. Varför blir det såhär och kan man göra ngt för att slippa det här?
/MagnusSv: Öppna modalt fönster / Fortsätter ladda
Eftersom det är en dialog så fortsätter IE att vänta på ett resultat fån dialogen, och det tar sig uttryck i att globen snurrar.
Det har ingenting med servern att göra utan kopplingen till den har stängts för länge sen.
Om du vill ha bort det får du nog använda window.open.
//MikaelSv:Öppna modalt fönster / Fortsätter ladda
Verkar som att om man använder showModalDialog m h a ett ren javascript slutar globen att snurra men om jag anropar javascriptet från CodeBehind så fortsätter den snurra.
Men om kopplingen till servern är släppt spelar det ju ingen roll.
/Magnus