Hej Hej, jo kag känner till kultur objekt men har inte provat det fullt ut... Va? Näää.... Nån som har förslag hur man ska göra om man vill visa ett bestämt lands klockslag var man änn sitter i moder jord? Jag förstår inte frågan, du har ju redan fått svaret. Jag kan förtydliga om det är oklart, men då får du tala om vad det är som är oklart. Jaha nu förstår jag =/Datum i ett annat land
Nån som kan hjälpa med info om hur man kan få fram ett annat lands tid?
Servern körs från sverige säger vi.
o jag vill ha englans tid i min webappication ska jag sitta o räckna fram att 14 svensk tid minus 1timme lika med 13?Sv: Datum i ett annat land
I .Net plattformen finns det inbyggt ett kulturobjekt som man kan använda tillsammans med många funktioner. Så det är bara att sätta rätt tidszon i ditt kulturobjekt så sköter sig resten automatiskt.
// JohanSv:Datum i ett annat land
detta objekt jämför sig med den svenska servern då eller med användarens klocka som sitter i alaska ?
Sv: Datum i ett annat land
Du måste naturligtvis veta var din användare sitter för att skapa rätt kulturobjekt.
Vad den däremot tillför är att du slipper hålla reda på om det är x timamr hit eller dit, det sköts automatiskt. Liksom andra lokala inställningar som format på datum, klockslag, tal osv.
Man kan få ut en del från klienten, men det är inte alltid den informationen är rätt.
T.ex. så när jag kommer in på pellesoft så är allting på engelska innan jag loggat in eftersom min dator kör allt på engelska.
Så det är inte alltid bra att överarbeta att läsa ut saker för mycket, bättre att fråga avändaren vad denna föredrar.
// Johan
PS. Nej, jag har tyvärr ingen koll rakt av vilket lämpligt objekt som ger kulturinfo (som som sagt kan vara felaktig).Sv:Datum i ett annat land
Sv: Datum i ett annat land
Om du t.ex. vill ha fram tiden i Chicago så skapar du ett kulurobjekt baserat på Chicago och sedan använder denna som parameter när du anropar tidsfunktionen.
Det är max två raders kod.
// JohanSv:Datum i ett annat land
sorry jag trodde inte det funkade så
kan du inte ge mig de två raderna så jag kan testa