Hejsan, det är så här att jag har en Mailserver som lägger in allt i en MySQL databas. Det finns inbyggda funktioner för att översätta Base64 encodingen till binärt... Tack så mycket för svarat. En snabb sökning på Google gav detta svar som verkar vara väldigt bra och genomgående...Hex till Binär? Eller ACSII till Binär?
När man bifogar en fil så kommer det också in i SQLen och det står:
Content-Type: image/jpeg
Content-Transfer-Encoding: base64
Content-Disposition: attachment; filename="=?iso-8859-1?Q?Bl=E5a?= kullar.jpg"
/9j/4AAQSkZJRgABAgEBLAEsAAD/7QlMUGhvdG9zaG9wIDMuMAA4QklNA+0K
UmVzb2x1dGlvbgAAAAAQASwAAAABAAEBLAAAAAEAAThCSU0EDRhGWCBHbG9i
YWwgTGlnaHRpbmcgQW5nbGUAAAAABAAAAHg4QklNBBkSRlggR2xvYmFsIEFs
Dom här understa raderna är mycket mycket längre, men nu är min fråga, hur får jag det här till och bli en fil?
Som någon säkert förstår så försöker jag göra ett litet mail interface, så jag kan väl samtidigt passa på och fråga, hur raderar jag filen när den har blivit skapad på servern men användaren stängt sin Session?
Mvh SimonSv: Hex till Binär? Eller ACSII till Binär?
Kika in vad som finns under Convert klassen...
<code>
Convert.FromBase64CharArray
Convert.FromBase64String
</code>
Ovanstående konverterar Base64 till en Byte array.
Sen är det bara att spara ner eller skicka filen till användaren.
Det är nämligen så att du kan skicka filströmmar direkt genom en request, du behöver inte spara ner filen till servern först.
Dock måste du på ett eller annat sätt ta ut den kodade Base64 strängen för att kunna koda om den till binärt.
Rekommenderar att du använder Regular Expressions för det.
Läs också in dig på hur mail är uppbyggt, du kommer att behöva det för allt ser inte likadant ut alltid.
Mvh,
ThomasSv:Hex till Binär? Eller ACSII till Binär?
Hm Du nämnde även att jag kunde streama det, finns det något exempel på hur jag går till väga?
Mvh SimonSv: Hex till Binär? Eller ACSII till Binär?
http://www.c-sharpcorner.com/Code/2004/Nov/patchdownload.asp
Dock handlar artikeln om lite annat också, men ta enbart ut det du behöver, alltså hur du ska skriva ut strömmen till klienten...
Mvh,
Thomas