Jag ska skapa upp ett bildgalleri för en högskolesektion men de tillhandahåller endast PHP på sin server. Jag tänkte då lägga upp bildgalleriet på min server för att sedan läsa av mapparna på skolans server. ÄR det verkligen möjligt? Jag har ju tillgång till mitt konto på skolan där allting ligger men hur ska jag gå tillväga då? Efter att ha letat ordentligt så finner jag att det går ju att läsa in hela sidor via webclients. Då jag ska läsa in mappar och publicera dem på sidan. så fort då någon trycker på dem så ska bilderna som ligger i mapparna visas upp som thumbnails. det går att lösa men det är rätt mekkigt. ftp funkar inte out of the box i .net vad är det för server? Hur många bilder handlar det om? Kan du skriva ett enkelt php-script som bara listar alla bilder så du sedan kan tanka hem listan till din server? Hehe skaratta inte åt mig nu.Men detta är en löjlig ide. Det är ingen löjlig idé, men det måste bli en riktig enhet (dvs. vara en korrekt drivrutin, eller vad det nu kallas.) Frågan är bara vad prestandan blir, fast den kanske inte blir så farlig. Det hela beror på mycket overhead det är på ftp när fillistna ska överföras Tack för alla förslag! Hm, det jag funderar på är regular expressions. Eller så kan du använda String.IndexOf samt String.SubString funktionerna. hmm det är sant. Att läsa in hela sidan via Stream och plocka ut länkarna. Sen använda länkarna till mapparna för att därifrån läsa in mappens innehåll via stream. Tja, varför inte. Det är nog säkert inte den mest smidiga lösningen men jag ska prova på det och återkommer om någon dag.Bildgalleri på annan server
MVH
RobertSv: Bildgalleri på annan server
Kan man lösa det relativt enkelt genom att läsa in mapparna via FTP?Sv:Bildgalleri på annan server
Sv: Bildgalleri på annan server
Sv:Bildgalleri på annan server
Det finns en program som heter webdrive där kan du skapa en enhet i datorn som du kan koppla till en ftp.
Alltså låt .Net leta i din Virtuella Map som går till Ftp:n efter bilder.Sv: Bildgalleri på annan server
Det är en Apache-server där jag kommer att ha väldigt minimalt med rättigheter. Så med webdrive är nog tyvärr uteslutet. Men ideen att låta ett PHP-skript lista samtliga filer och deras adresser i en XML-fil för att sedan läsa in det från min egna server är intressant.
Då man kan använda webclient för att skapa en HTML-vy över filerna som ligger på servern. Kan man inte på något smidigt sätt sortera bort så att endast länkarna blir kvar?
Det är otroligt meckigt men det måste göras :-DSv: Bildgalleri på annan server
Tack alla!