Jag tittar på lösningar att bygga en skalbar e-shop. Har tidigare byggt en men den var individualiserad för ett specifikt företag. Istället vill jag kunna bygga upp en struktur som är lätt/snabb att implementera på andra servrar. XML är ingen databas, även om många använder använder det som det. Använd du MySQL. Tack för din ide men jag är dock inte beredd att hålla med dig. XML är väl ett utmordentligt sätt att spara mindre, uppstrukturerad information så som inställningar etc för att snabbt kunna hämta den utan att skapa en påfrestande db-koppling. <b>XML är väl ett utmordentligt sätt att spara mindre, uppstrukturerad information så som inställningar etc</b> XML är ett format att beskriva data, det är inte ett sätt att lagra data. Så då var jag rätt ute ifrån början med andra ord: <b>XML är ett format att beskriva data, det är inte ett sätt att lagra data.</b> När vi då kastat de formella texterna fram och tillbaka så kanske vi kan återgå till det som min fråga var ifrån början. Jag jobbade tidigare mot ett publiceringssystem som byggts av ett större företag och där placerades samtliga ObjektsID (sidID, bildID etc) i olika XML-filer för att hantera menyer, trädstukturer etc. Hur skall jag lösa E-shopen ang. mysql och xml anser ni? Tackar för alla svar! <b>Du lagrar inte datan med xml, du beskriver den med xml sen lagrar du den i en fil eller en databas. Måste skilja på beskrivning och lagring.</b>E-shop
Min fråga rör egentligen hur jag skall göra med databas då mitt val faller på MySQL men samtidigt känner jag att XML är tilltalande men jag har ingen jätteerfarenhet av XML.
Vad är smartast, att bara använda MySQL eller till viss del använda XML och i så fall till vilka delar?
Min ide var att lägga olika inställningar för butiken, "butiksnamn", "sökord", "moms-sats" etc i XML-filer för att snabbt kunna hämta upp dessa?
Sedan placera produkter, produktkategorier, kunder och ordrar i MySQL?
Vad tror ni egentligen om det?
MVH
Robert JohanssonSv: E-shop
Sv:E-shop
Sv: E-shop
Precis, men det är inte vad jag kallar för typisk databasanvändning. XML är inte lika lämpligt för att spara stora mängder strukturerad information såsom en webbshops produkter och kunder.Sv:E-shop
När du lagrar XML så sparar du filer, dvs du har filbaserad lagring. Oavsett om det är xml eller ngt annat format du sparar din data i så är det samma dåliga prestanda och övriga optimeringar på att läsa de filerna gentomot att fråga en databasmotor om information.Sv: E-shop
<b>Min ide var att lägga olika inställningar för butiken, "butiksnamn", "sökord", "moms-sats" etc i XML-filer för att snabbt kunna hämta upp dessa?
Sedan placera produkter, produktkategorier, kunder och ordrar i MySQL? </b>Sv: E-shop
Om vi skall vara noga skulle man nog kunna säga att...
<b>XML är en mall för textbaserad representation (ofta även lagring) av strukturerad information.</b>Sv:E-shop
Sv:E-shop
"XML är en mall för textbaserad representation (ofta även lagring) av strukturerad information."
Du lagrar inte datan med xml, du beskriver den med xml sen lagrar du den i en fil eller en databas. Måste skilja på beskrivning och lagring.
XML filer är bra för konfiguration, saker du läser en gång och sedan håller i minnet. Det är inte bra för saker som läses frekvent eller uppdateras ofta av flera anledningar. 1) du har ingen indexering i xml filer, 2) du har ingen exection plan optimering, 3) du har ingen inbyggd cachning av frekvent läst data, 4) du har ingen loggbaserad transkationshantering för enkla eller mutipla operationer.Sv: E-shop
Så då antar jag att det är lämpligt att cacha sökord, titel, beskrivning etc från XML. Kanske t.o.m. den sidstruktur som jag byggt upp. Det kommer aldrig, eller sällan att ändras.
MVH
RobertSv: E-shop
Vem har skrivit att man lagrar data med XML?
Jag skrev att XML används för "textbaserad representation /.../ av strukturerad information", med tillägget i en parentes att informationen/datan ofta även lagras i detta textformat.
Dessutom är XML inte ett format, utan en mall för hur man kan bygga upp ett textbaserat format. Följer man mallen kan man använda en standardparser för att skriva och läsa formatet.