HejValideringsproblem
Ett litet problem har jag med <form>.Nedanstående kod lägger jag in:
<code><form id="kalle" method="post" action="default.aspx" runat="server">
<asp:button id="btnforetaget" runat="server" text="Företaget" width="80px" tooltip="Läs om företaget Kuröds rostskyddscenter"></asp:button>
<asp:button id="btnbehandling" runat="server" text="Behandling" width="80px" tooltip="Vilka olika typer av behandling utför Visible"></asp:button>
<asp:button id="btnbilder" runat="server" text="Bilder" width="80px" tooltip="Bilder från oika behandlingar"></asp:button>
<asp:button id="btnauktoriserad" runat="server" text="Auktoriserad" width="80px" tooltip="Vilka bilmärken är Visible auktoriserade mot."></asp:button>
<asp:button id="btnkontakt" runat="server" text="Kontakt" width="80px" tooltip="Formulär för att kontakta företaget"></asp:button>
<asp:button id="btnlank" runat="server" text="Länkar" width="80px" tooltip="Länkar till andra företag"></asp:button>
</form></code>
Och följande kommer fram när jag sedan går in på källa och kollar koden:
<code><form name="kalle" method="post" action="Default.aspx" id="kalle">
<input type="hidden" name="__VIEWSTATE" value="dDwtNjM5NTI2MDE4Ozs+HGP1k8GiqyeikahZjp779c3BJAU=" />
<input type="submit" name="btnforetaget" value="Företaget" id="btnforetaget" title="Läs om företaget Kuröds rostskyddscenter" style="width:80px;" />
<input type="submit" name="btnbehandling" value="Behandling" id="btnbehandling" title="Vilka olika typer av behandling utför Visible" style="width:80px;" />
<input type="submit" name="btnbilder" value="Bilder" id="btnbilder" title="Bilder från oika behandlingar" style="width:80px;" />
<input type="submit" name="btnauktoriserad" value="Auktoriserad" id="btnauktoriserad" title="Vilka bilmärken är Visible auktoriserade mot." style="width:80px;" />
<input type="submit" name="btnkontakt" value="Kontakt" id="btnkontakt" title="Formulär för att kontakta företaget" style="width:80px;" />
<input type="submit" name="btnlank" value="Länkar" id="btnlank" title="Länkar till andra företag" style="width:80px;" />
</form></code>
När man sedan försöker validera koden med XHTML 1.1 så får jag följande felmeddelande:
Error Line 15 column 16: there is no attribute "name". I form-taggen kommer denna.
Nedan kommer också
Line 15 column 70: document type does not allow element "form" here; missing one of "map", "object", "ins", "del", "noscript" start-tag.
... method="post" action="Default.aspx" id="kalle">
Sedan kommer det förljande på varje knapp:
Line 18 column 133: document type does not allow element "input" here; missing one of "ins", "del", "h1", "h2", "h3", "h4", "h5", "h6", "p", "div", "address", "fieldset" start-tag.
...om företaget Kuröds rostskyddscenter" />
Jag har inte lyckats hitta någon lösning till ovanstående problem. Finns det möjligtvis någon som har en lösning på problemet så är jag mycket tacksam.
MVH
Magnus