Hur skapar jag en proxy (Web Reference?) till en Web Service registrerad i ett UDDI? Jag vill kunna hämta url:en från ett lokalt Microsoft UDDI-register och sedan anropa servicen på den adressen. Du behöver url:en till en wsdl-xml fil. Jag vill göra proxyn utan WSDL-verktyget. Jag vill att hämtningen av informationen som behövs för att kunna anropa Web Servicen ska ske dynamiskt, dvs jag vill att web referensen ska sättas automatiskt efter sökning i UDDI. Detta för att underlätta flyttning av Web Services. Jag har inte hört talas om att det finns nåt i .Net som gör det där automagiskt.Skapa web service proxy/webreferens av UDDIinfo
Vad sker sökningen på? Namnet på Servicen?
/LarsSv: Skapa web service proxy/webreferens av UDDIinfo
(kan göras i VS eller med verktyget WSDL.EXE)Sv:Skapa web service proxy/webreferens av UDDIinfo
Tanken är att även om Web Servicen flyttas och får en ny URL så ska det anropande programmet kunna hitta Web Servicen via UDDI-registret, och sedan kunna använda sig av den aktuella URL:en.
Vissa UDDI-artiklar antyder att det är möjligt, men inte hur man går tillväga i praktiken. Tips önskas!
/LarsSv: Skapa web service proxy/webreferens av UDDIinfo
Men det går ju att bygga själv:
Skriv ett prog som tankar ner och parsear disco-filen,
hitta din ws (via namespace kanske). Det känns ganska simpelt!
Nu kan du ladda ner WSDL:n och göra vad du vill med den..
Obs: du behöver ju inte skapa en ny proxy bara för att URL:en till webbservicen ändras.
Det räcker ju att sätta WS.Url = "...."
(som du kan hitta i discovery-filen)
Att generera proxy i runtime verkar ju inte bra: tänk om objekten ändras då kommer ju ditt prog att störtdyka..
Ola