Jag har ett problem jag inte får någon ordning på. > Jag får inte till det som en severcontrol då det är en till många fält. Include är ersatt av usercontrols. Du kan skapa ett nytt projekt, göra en usercontrol och sedan kompilera den. -> Oskar > Jag får undersöka servercontrolls en gång till då. Jag vill ju inte includera ett tiotal servercontrolls per sida. Det skulle medföra för ett tjugotal sajter över tvåhundra sådana handgrepp som måste göras manuellt. (Hehe ops kom på lite sent att jag kanske förvirrade med servercontrolls. Jag syftar här på dem som du kan bygga själv med egna funtioner och attribut för att sedan kunna includera till toolboxen som tex standardknappen.) Efter en del efterforskning tycks det som att aspx helt enkelt inte kan leverera det jag behöver. I alla fall inte i asp.net 1, Och inte vad jag sett i 2. Men jag håller det öppet att det kommer eller att jag inte hittat det än. Det förefaller som microsoft även tycker det är ett problem med hur man skall utnyttja ”forms” mellan applikationer. > Hur de kontaktas eller används har ingen impakt på huvudproblemet ? Där av den något luddiga formuleringen Mja alla måste dessutom kompilera om sina egna applikationer. Nej det behövs inte kompileras om, det är en av styrkorna med asp.net Efter punkt 5 så måste du kopiera din kontroll till alla webbapplikationer som använder den eftersom i /bin på de applikationerna ligger fortfarande den gamla. Eller öppna alla applikationer och göra en deploy och på så sätt automatiskt kopiera över den nya kontrollen. Du har nog rätt där att det räcker att kopiera ut dem. Märker att dot net pulade ner en .dll av den inkluderade Server controlen och när jag bytte presenterades faktiskt den förändrae kontrollen. Hmmm undrar om jag kan utnyttja det på något sätt. Jag tänker ju inte manuellt kopiera ut 20 dlls men man kanske kan fundera ut något där. Måste pröva mer. tack för det :) Som sagt, du får skriva en windows service som uppdaterar det åt dig. Oavsett om du kör asp eller asp.net så måste ju filerna kopieras över till de olika servrarna varje gång du gjort någon ändring. <b>Däremot behövdes inte detta i APS då man i där kan referera direkt till den filen varifrån som helst på servern. Oavsett om det är egna applikationer eller ej. Så länge servern kan nå filen kan den inkluderas.Includera aspx sidor i aspx sidor
Bakgrund.
Jag har ett stort antal sajter (egna applikationer) som jag vill skall dela på viss grundfunktionalitet. (Det kan även hända att en sajt från en helt annan plats i världen vill inkludera en funktionalitet.)
Funktionaliteten består av ett till många inmatningsfält och ett till många utmatningsfält. Alla fälten valideras innan bakomliggande anropar system och sedan presenterar resultaten.
Funktionaliteten med bilder typsnitt textvariabler mm måste stylas så de passar in på den sida som de används på.
Jag har tidigare löst detta i asp genom en sida som genom en enkel
<!-- #INCLUDE FILE=”../SÖKVÄGEN/.. -->
Inkluderas i en annan asp sida. Detta har fungerat utmärkt.
Nu gör vi om funktionaliteten till aspx och då börjar problemen. Jag kan inte inkludera aspx sidan till en annan aspx sida eller till annan fil för den delen. Jag kan inte göra den som en UserControl då de olika sajterna ligger i olika applikationer. Jag får inte till det som en severcontrol då det är en till många fält. Jag vill inte bygga den som en webservice då jag då måste bygga ett stort antal lika sidor för användargränssnittet och om ett fält tilkommer går bort måste alla sidor byggas om.
Har jag fel angreppsmetod på problemet, har jag förbisett någon metod att inkludera funktioner/Forms/Sidor.
Mvh JoakimSv: Includera aspx sidor i aspx sidor
Det där reagerade jag lite över, det borde väl inte vara något problem med det?
> Det kan även hända att en sajt från en helt annan plats i världen vill inkludera en funktionalitet.
Vad menar du med det? Ska de bara ha samma funktioner eller ska de dela t.ex. samma databaser också?Sv:Includera aspx sidor i aspx sidor
När detta är klar kan du ta .uct-filen samt dll-filen och lägga den på alla sajter du har. Sen är det bara att tuta å köra. Dra in usercontrollen i dina projekt och kör.Sv: Includera aspx sidor i aspx sidor
Jag får undersöka servercontrolls en gång till då. Jag vill ju inte includera ett tiotal servercontrolls per sida. Det skulle medföra för ett tjugotal sajter över tvåhundra sådana handgrepp som måste göras manuellt. (Hehe ops kom på lite sent att jag kanske förvirrade med servercontrolls. Jag syftar här på dem som du kan bygga själv med egna funtioner och attribut för att sedan kunna includera till toolboxen som tex standardknappen.)
Idag löser vi problemet med att andra sajter på andra platser vill ha samma funktionalitet genom Frames och Iframes samt i något enstaka fall genom att rendera http-strömmen. Man kan i princip säga att vi vill leverera ett gränssnitt för andra mot våra system.
->Pelle
Nja jag ser inte det som ett alternativ. Jag vill ju inte ha ett tjugotal Olika lösningar som var och en måste underhållas var för sig. Om jag bestämmer att en förändring måste ske i funktionaliteten Tex validering av data innan anrop mot bakomliggande system eller att ett fält tillkommer eller försvinner. Då är det inte rimligt att denna förändring skall innebära att jag måste uppdatera och kompilera och distribuera denna lösning i alla projekt.
Möjligen har jag fel angreppssätt på problemet och borde kanske försöka med något helt nytt .
Förslag emottages tacksamt.
Mvh Joakim
Sv:Includera aspx sidor i aspx sidor
> Idag löser vi problemet med att andra sajter på andra platser vill ha samma funktionalitet genom Frames och Iframes samt i något enstaka fall genom att rendera http-strömmen. Man kan i princip säga att vi vill leverera ett gränssnitt för andra mot våra system.
Är fortfarande lite fundersam; om jag tolkar dig rätt så behöver de tillgång till erat system inkl. databaser som ligger på era servrar? Om det är så tycker jag tycker det låter som en vettig idé att antingen köra frames eller att helt enkelt hämta sidan via http på deras servrar och sedan trycka in den på deras befintliga sida. Eller så kör du webservices och gör som jag tänker skriva precis här under:
Om det inte är beroende av t.ex. era databaser och liknande, eller du tänker titta på den där webservice-metoden så skulle du kunna göra såhär (antagligen bäst prestanda på den här lösningen) att du kör servercontrols. Att byta iframes till servercontrols gör du en gång, sedan är det avklarat. För att uppdatera servercontrols kan du t.ex. ha en windows service på deras servrar som kollar lite då och då om en ny version av servercontrolen finns ute, och om så är fallet laddas den ned och installeras. Eller så kan du ha någon snurra i global.asax som kollar då och då. Servercontrolen kan antingen agera utan kontakt med erat system eller ha kontakt med erat system via webservicesSv: Includera aspx sidor i aspx sidor
Det närmaste jag kommit är Composite Server Controls dock kräver dessa en omkompilering av de applikationer som använder dem för att ett nytt gränssnitt skall slå igenom.
Jag får göra en workaround med en asp sida som gör ett anrop mot aspx sidan som i sin tur returnerar en output. Asp sidan kan sedan inkluderas som vanligt i samtliga applikationer.
Detta löser mina problem men det känns inte så snyggt.
Tack för all hjälp med förslag och om någon kommer på en ny listig lösning vore det roligt att få höra den.
(De bakomliggande system i detta fallet är bland annat ett antal databaser men även kopplingar mot applikationsservrar stordatorer och externa applikationer. Hur de kontaktas eller används har ingen impakt på huvudproblemet ? Där av den något luddiga formuleringen)
Mvh JoakimSv:Includera aspx sidor i aspx sidor
Nja, jag var lite fundersam till hurvida du hade någon gemensam sak som skulle kontaktas ;)
Och nej, det finns inget bra sätt att dela saker mellan webservrar.
Att köra server controls kräver inte omkompilering av en massa saker, det enda som behöver kompileras om är ju själva dll:en som innehåller serverkontrollen och den kompilerar ju du, sedan är det bara att skeppa ut den och låta alla stoppa in dll:en i deras bin-mapp.Sv: Includera aspx sidor i aspx sidor
Och det är just det jag inte känner är görbart.
Dessutom, en liten klargörande kommentar...
Egentligen så vill du väl TESTA att din applikation fungerar med den nya funktionaliteten - svara inte på den frågan, för vill du inte det så...
Bästa sättet att testa är att testa en applikation i taget, för man kan ju inte testa allt samtidigt, eller hur?
Då kopierar man sin nya dll (och övriga filer) till applikationen man testar, och provkör. Sen funkar det.
Om man provkört i labbmiljön, har man ju en deploy att göra - och då råkar ju applikationen vara kompilerad också...
/mickeSv: Includera aspx sidor i aspx sidor
Hmm det verkar som vi kommit en smula ur kurs i denna diskussion antagligen för att jag har uttryckt mig klumpigt i ett tidigare skede.
För att inte riskera bli slagen på fingrarna prövade jag följande.
1) Skapar en Composite Server Control i ett projekt.
2) Kompilerar den och stänger projektet
3) Skapar en aspx Webbapplication importerar Composit Server controlen
4) Kompilerar testkör. Det fungerar bra stänger projektet
5) Öppnar Composite Server Control ändrar kompilerar stänger
6) Öppnar aspx sidan i en browser. INTE i utvecklingsmiljön enär den alltid kompilerar innan körning
7) Förändringen visas inte. Först efter en omkompilering visas sidan korrekt.
Slutsats samtliga applikationer som inkuderar controlern måste omkompileras innan en förändring visas.
Vi tar bakgrunden igen lite klarare för sakens skull.
Jag har byggt en applikation beställ grönt kort. Denna funktion skall finnas lika med nästan samma utseende och funktion på ett tjugotal olika sajter. Vissa på vår egen server men under olika applikationer.
Om jag går in och lägger till ett till fält. Tex Vilket land skall du åka till.
Vill jag göra detta en gång på endast ett ställe. Inte på 20 olika platser. Testa applikationen gör jag också på en plats inte tjugo olika.
Där av mitt intresse att ”ärva” funktionaliteten mellan olika applikationer.
Var jag lite mindre förvirrande nu :)
Det var du tvungen att göra i ASP också. Om du ändrade i en include fil så måste du ju ladda upp den till alla de applikationer som är berörda.
/pDSv: Includera aspx sidor i aspx sidor
Däremot behövdes inte detta i APS då man i där kan referera direkt till den filen varifrån som helst på servern. Oavsett om det är egna applikationer eller ej. Så länge servern kan nå filen kan den inkluderas.
Det är det som är skillnaden vilket gjort mitt live en smule mer komplext ;).
Sv:Includera aspx sidor i aspx sidor
Det är det som är skillnaden vilket gjort mitt live en smule mer komplext ;).</b>
Jag vidhåller!
Du kopierar ut din nya dll när du testar att sidan/applikationen/siten funkar som den skall med den nya dll:en. Du påstår väl inte på allvar att du installerar/distribuerar otestad funktionalitet?
/micke