Hej! Samma svar igen: jag rekommenderar att du använder XmlElement. Absolut inte. Det var bara att det kändes som jag stal tråden av trådskaparen.. Jag ber om ursäkt om du trodde det. Tack också för dina svar hittills. <b>Om jag skulle ta emot dokumentet som ett XmlElement. Det är alltså fullt möjligt att skapa ett sådant objekt i andra miljöer? Säg i språket c i en Linux-miljö t.ex.?</b>Skicka ett xml-dokument till en webmethod på bästa sätt.
Fick lite svar i den andra tråden men fortsätter här.. :)
Om jag vill skicka ett helt xml-dokument in i en funktion i web-servicen vilken typ bör jag då använda? Klienterna kan komma från flera olika system (ej Microsoft-baserade t.ex. stordatorsystem och annat).
Därför bör jag som jag förstått det ej använda specifika typer för .Net, eller? Sen fick jag svar att sträng inte heller var någon hit eftersom det då måste escapas en massa.
Så.. Hur gör man?
Mvh
PeterSv: Skicka ett xml-dokument till en webmethod på bästa sätt.
Finns det någon speciell anledning till att du misstror mig och startar en ny tråd när du redan har fått detta som svar.. ? Sv:Skicka ett xml-dokument till en webmethod på bästa sätt.
Om jag skulle ta emot dokumentet som ett XmlElement. Det är alltså fullt möjligt att skapa ett sådant objekt i andra miljöer? Säg i språket c i en Linux-miljö t.ex.?
En fråga till, kan det finnas någon som helst fördel att ta emotet dokumentet som en sträng även fast den då måste escapas.
Mvh
PeterSv: Skicka ett xml-dokument till en webmethod på bästa sätt.
Exakt det objektet skapas kanske inte i linux-programmet. Men det spelar ingen roll. Det som skickas över linan är ju bara XML. Något liknande objekt kan ev. skapas i linuxprogrammet, helt beroende på programmeringsspråk, Men detta behöver du inte tänka på om du bara är intresserad av att överföra ren XML.. Vill eller behöver du inte beskriva din WS mer noggrant än att den ska ta emot "Any XML" så är detta rätt sätt.
<b>En fråga till, kan det finnas någon som helst fördel att ta emotet dokumentet som en sträng även fast den då måste escapas.</b>
Njae, om du med "XML-dokument" menar att det som skall skickas skall inkludera xml-declaration alltså <?xml version.... osv
då måste du escape:a / encode:a meddelandet, eftersom detta får bara förekomma en gång och finns ju redan i det omgärdande SOAP-meddelandet.
Men detta skapar onödig overhead och bör undvikas. Jag förutsätter att det är gängse norm i alla plafttformar att man i regel inte encodear XML så i ett SOAP-meddelande.