Jag har börjat med att föra över en XML-fil (dataset) till min pda och läsa in den där i ett nytt Dataset. Alla ändringar jag gör lagras Datasetet och sedan tänkte jag skicka tillbaka den uppdaterade XML-filen till huvudapplikationen och uppdatera huvuddatabasen som är en Accessdatabas. Jag har tyvärr inget bättre förslag. Jag har själv samma problem, just inläsningen till DataSet från XML-fil går otroligt segt i PocketPC. Jag har själv löst det genom att läsa in xml-filen till en SQL Server CE-databas, då behöver man bara ladda datasetet en gång, i fortsättningen läser man från databasen. Det är ju lite omständigt, men fungerar skapligt. När man ska flytta in filen till PC:n igen får man ju exportera allt från databasen. Efter att ha letat runt på nätet så verkar det som om XML-formatet inte är så bra om det är större filer. Tydligen medför XML att man får en massa onödiga tecken i filen, de förslag jag sett är att använda CSV-filer istället för att få ned storleken.Data och CF
Det funkar bra förutom att det går väldigt segt när programmet öppnar den i PDA'n, filen är ca 4-10 Mb. Är det ngn som har ett bättre förslag till lösning.Sv: Data och CF
Jag har sett att det finns tredjepartsprodukter som kan skapa SQL Server CE databaser direkt från PC:n, då borde man få upp prestandan lite eftersom man slipper ladda XML-filen i PDA:n.
Personligen tycker jag att detta har blivit mycket sämre än tidigare då man kunde använda Pocket Access-databaser, men man har ju tyvärr inte så mycket att säga till om...
/JohanSv: Data och CF
http://www.egilh.com/blog/archive/2004/11/28/363.aspx
Leta även efter:
OpenNETCF.Data.CSV.CSVDataAdapter