Jag har en datagrid med två kolumner som displayar varsin textbox. I den ena textboxen matar man in en url och i den andra textboxen ett namn som beskriver länken. Samma datagrid används även för att visa redan inmatad data, man kan editera, lägga till och ta bort data på samma gång i datagriden, därefter klickar man på spara. Skulle tro att det är så enkelt att du lägger en RequiredField-validator bredvid din textbox som du vill kontrollera i din datagrid (i en template-kolumn eller liknande). Därefter sätter du ControlToValidate på validatorn till det id som du har på din textbox i datagridden, sen sköter ASP.NET resten... Hoppas det går att förstå hur jag menar... Du kan ju hämta txt boxarna i runtime, med findcontrol och sedan sätta RequiredField-validator på dessa, du får ju då även sätta validator objekten i koden Hej, har inte testat ännu men insåg att jag nog varit lite otydlig. Default visas 5 rader i datagriden, dvs 5 rader med 2 textboxar var. Det innebär inte att man måste fylla i 5 rader men att möjligheten finns. Vad jag egentligen vill kolla är att ifall man i ngn rad fyllt i textbox1 måste även textbox2 fyllas i. Det samma gäller om textbox2 fyllts, då måste även textbox1 fyllas i. Om det är så att du ska kunna mata in information på alla fem raderna samtidigt och ha validering radvis så får du fixa detta med en CustomValidator, iaf så vitt jag vet... Om du däremot gör så att du bara kan editera en rad i taget så funkar det med vanliga RequiredFieldValidators... Ja grupperingen är kvar, Validator på fält i datagrid
Nu till min fråga: Hur gör man för att sätta required field validator på textboxarna i datagriden? Kravet är att man måste mata in ngt i båda textboxarna? I vanliga fall kopllar man ju en validator till en speciell kontroll men textboxarna skapas ju upp dynamiskt så dem kan jag inte peka ut.
Jag kodar i C#.
/MagnusSv: Validator på fält i datagrid
EDIT: Tar tillbaka "Skulle tro" och skriver istället "Är rätt säker på att det är så enkelt... " osv... Sv: Validator på fält i datagrid
Är du med ?
//JohanSv: Validator på fält i datagrid
M a o vill jag ju inte att validatorn skall skrika till för de rader där man varken fyllt i textbox1 eller textbox 2. Finns det ngt enkelt sätt att styra detta eller skall jag göra en CustomValidator där jag talar om i vilka fall Validatorn skall "ge utslag"?
/MagnusSv:Validator på fält i datagrid
Tror att vi kommer se bättre lösningar på det här i ASP.NET 2.0 då vi kommer kunna gruppera valideringarna på en sida i olika grupper... Om dom inte tagit bort den kontrollen från ASP.NET 2.0? Det var iaf med när jag kollade på det senast vilket var ett tag sen... Sv: Validator på fält i datagrid
det är en av de största huvudvärken i asp.net 1.1.
Det finns en del som skrivit grupperingsramverk för 1.1 också, sök på google efter "asp.net validation groups" typ.