En idé till program projekt. Ett sådant varningssystem finns redan. Plug-in till Tomtom t.ex. Alla fartkameror redan inlagda, även de i Sverige. (http://checkpoint.oabsoftware.nl/) det finns i ldg connects gps program om du är intreserad kan du skicka mig ett imail Ville göra något enkelt och billigt. Utan att behöva ha TomTom eller liknande. Men kanske är det överkurs när det redan finns många allternativ? Det är inget fel med att göra ett alternativ. Man skulle kunna göra ett fristående program riktad till den svenska marknaden. Det kan säkert bli populärt. Jag skulle till och med kunna hjälpa till om du vill. Jag har gjort många program till Pocket PC och jag har en sån gps-modul. Dock skriver jag i C#. Kan än så länge bara gamla VB. Intressant att läsa hur långt folk är villiga att gå för att få köra för fort. Kanske du kan var det skall ändras? Se min fråga PPC 2002 resp 2003. PDA & GPS hjälp mot Plåtpoliser
Vi är många som färdas på våra vägar och ibland kan hastigheten vara någon kilometer för hög, är det då en fart kamera som ser dig kan det bli dyrt! Har därför en enkel och billig idé om att göra ett varningssystem för smartphones eller PDA. (ca: 1000:- för GPS mottagare)
Artikel från Aftonbladet om 700 nya kameror: http://www.aftonbladet.se/vss/bil/story/0,2789,475906,00.html
En färdig produkt för ca:5000:-
http://www.aftonbladet.se/vss/bil/story/0,2789,611210,00.html
Idén är:
Lägg i förväg upp alla GPS positioner på fartkamerorna eller när du kör förbi trycker du på lagra. När du nästa gång närmar dig plåtpolisen och du kör för fort så ljuder mobilen eller din PDA.
GPS’en ger meddelande enligt NMEA protokollet där bland annat position i Longitud, Lattitud och fart kan utläsas.
YB=LATTITUD Bil
XB=LONGITUD Bil
YK=LATTITUD Kamera
YB=LONGITUD Kamera
förenklat avstånd från Bil till kamera: roten av ( (YB-YK)*(YB-YK) + (XB-XK)*(XB-XK) )
Har börjat och försökt med en Qtek S100 (inbyggd PDA) samt en lös Ipaq. Detta skall ju gå och programmera i .NET. Kör i VB men när jag försöker direkt till PDA eller med emulatorn (WWE PPC 2003 -SDK Emulator) får jag följande fel:
"The program you have installed may not display properly because it was design for a previous version of Windows mobile software"
Jag kan välja på:
Pocket PC 2002 Emulator
WWE PPC 2003 -SDK Emulator
Om jag väljer Pocket PC 2002 får jag inte något fel, men många funktioner funkar inte. Vissa event funkar inte. Har försökt uppdatera med olika delar fråm MS men samma resultat. I olika exempel som jag läst har jag sett Pocket PC 2003 Emulator (enbart) men har inte hittat denna.
Är det någon som vet?
MVH
Janne
Sv: PDA & GPS hjälp mot Plåtpoliser
Vad gäller felmeddelandet:
>"The program you have installed may not display properly because it was designed for a previous version of Windows mobile software"
så kommer du alltid få det när du gjort programmet i VS 2003 och kör det på nyare Windows Mobile system. Enkelt sagt så betyder detta bara att ditt program inte stödjer skärmrotation vilket har blivit mer vanligt sedan Windows Mobile 2003 SE.
/andrecSv: PDA & GPS hjälp mot Plåtpoliser
mvh
RogerSv:PDA & GPS hjälp mot Plåtpoliser
Felmeddelandet är inte bara av utseende karaktär, när jag kör med 2002 och laddar ned till min Qteck 100 funkar allt fint, förutom att vissa event mm. saknas. Däremot om jag använder 2003 så får jag en rad fel. Jag har också laddat ner det jag tror i uppdateringar etc från MS. Kanske har orningen betydelse för uppdateringen?
MVH
JanneSv: PDA & GPS hjälp mot Plåtpoliser
Om du vill ha mer hjälp med felmeddelandet kan du kanske skicka koden så vi får ta en titt och se om det fungerar på annan maskin.
/andrecSv:PDA & GPS hjälp mot Plåtpoliser
Detta är dock mycket mera harmlöst än det som hände i början av 90-talet. Jag var med och satte upp skåpen och då var det mycket mera handgripliga (och farliga) saker.
Många skåp besköts (även inom tättbebyggt område).
Ett skåp sprängdes (utanför en skola i Göteborg).
Några smarta killar sågade av stolpen på ett av skåpen utanför Borås. Dessvärre var det mitt på eftermiddagen och de parkerade firmabilen brevid!
Kameraskåp finns ju i många länder och är mycket mera utbyggt än i Sverige så jag tycker att det redan borde finnas någon färdig applikation.Sv:PDA & GPS hjälp mot Plåtpoliser
Jag har inte gjort något färdigt program eftersom jag hela tiden brottats med fel och konstigheter.
Ett problem som jag får med 2002 är tex. att jag inte får något event på tangenttryckningar i en listbox, samma program får jag event i 2003 med då med felmeddelande av ovan typ.
------------------------
Jag har nu också provat med Appforge (Crossfire) vilket funkar men verkar vara väldigt krångligt och lågsamt. (Kräver runtime för resp. mobil eller PDA)
Detta är ett sätt för mig att komma vidare men är det någon som har erfarenhet av just Crossfire? Om så är fallet får man köpa en skarp version av denna.
MVH
Janne