erkänner direkt, ja..jag ÄR ny på det här med asp.net.... Hej Kalle, så här tänkte jag att det skulle funka: hehe... det löste sig :-)Hur fungerar det där med postback?
jag fattar bara inte det här med postback...suck
har en aspx sida, på den finns en select.. beroende på vad man väljer där så ska olika saker läsas ur min databas (bara genom att skicka strängen för det valda option till en simipel select sats)
men men hur funkar detta?
La en label för att testa hur min select.value hanteras, och visst jag får rätt värde i labelen. MEN jag kan inte få in den i min sql-fråga för att ladda om min datagrid med detta förfinade urval som select är tänkt att fylla. HJÄLP!!!!!!!!!!!!
Någon som har tid att gå till chatten och köra lite mer direkt kommunikation?? Sv: Hur fungerar det där med postback?
En postback fungerar på samma sak som en submit, dvs att du skulle trycka på en knapp. Dock finns det några kontroller som man kan sätta in egenskapen autopostback på. Vad som händer är att när man trycker på dom, eller ändrar ett värde i en lista så görs just en submit/postback.
När då sidan laddats om kan man läsa av vad det var som valdes eller vilket alternativ som är markerat i en lista osv. Om du har en radiobutton, en checkbox och en dropdownlista så kan du således ta reda på vad som är valt osv.
Om du har en select-sats och datagridden skall fyllas med denna information så måste du för att select-satsen skall visa ändringen göra en datagrid1.datasource = ds, samt datagrid1.databind för att ändringarna skall ses.
I samma veva så kan man i form_load kanske inte vilja att man fyller på exempelvis en dropdown-lista flera gånger. Då kan man använda kommandot if not ispostback then .. vilket innebär att man bara kör rutinen första gången man kommer till sidan, men inte dom gånger man submittar eller väljer värden från kontrollerna som har autopostback aktiverade.
Hoppas det hjälper som förklaring, annars är det bara att fråga vidare.Sv:Hur fungerar det där med postback?
Användaren hämtar en .aspx-sida. Där har han en listbox etc med ett antal kategorier. Användaren gör ett val och klickar på en knapp (eller kanske autopostback..inte bestämt mig ännu).
När valet är gjort är så är den omåttligt sluga planen att en datagrid ska fyllas på med ett antal länkar från en databas (jag har access för testning).
Antalet poster är betydande så en paging behövs. Sedan kruxet... när användaren vill gå igenom en annan kategori ska han bara kunna välja ett nytt värde i listboxen varvid datagriden snabbt fylls på med länkar i denna kategori.
Tips?Sv: Hur fungerar det där med postback?
Hade missat att binda datan även i fallet då en postback skett..
ha det!