Jag har skapat en klass som innehåller en del knappar. Dessa kopplar jag till events genom: Men om jag har två olika klasser så får jag ju problem med att jag inte kan referera till den andra klassen. <code> Nej, det där att ha eventhandler i samma klass som du deklarerar objektet. Eller har jag missat något? ah; Tackar för hjälpen. Varför ska du skapa en ny test2? Hänger inte med dig riktigt nu... Är ju bara att sätta till den du redan har skapatHjälp med EventHandlers
myButton.Command += new CommandEventHandler(ButtonEvent);
Sedan har jag en EventHandler längre ner i klassen som tar hand om eventet:
private void ButtonEvent(object sender, CommandEventArgs e)
{
Button btnSender = (Button) sender;
this._counter += Convert.ToInt32(sender.Text);
}
Sedan har jag även en annan klass vars innehåll borde påverkas av eventet. Hur kan jag få denna klass att lyssna till eventet ButtonEvent?Sv:Hjälp med EventHandlers
Kan inte någon visa lite kodexempel där en klass har en event som behandlas i en annan klass?Sv: Hjälp med EventHandlers
Button b;
b = new Button();
b.Click += new xxxEventHandler(this.häst);
private void häst(object sender, xxxEventArgs e)
{
MessageBox.Show("Jag är en get!");
//sender är min button
}
</code>
Något sån't därSv:Hjälp med EventHandlers
Sv: Hjälp med EventHandlers
<code>
class test1
{
private void apa()
{
test2 t;
t = new test2();
Button b;
b = new Button();
b.Click += new xxxEventHandler(t.häst);
}
}
class test2
{
private void häst(object sender, xxxEventArgs e)
{
MessageBox.Show("Jag är en get!");
//sender är min button
}
}
</code>Sv:Hjälp med EventHandlers
Nu är det så att det gäller asp.net, och test2 är redan instansierad och "kopplad" till en webbkontroll. Om jag i test1 skapar en ny instans av test2 så kommer väl inte eventhandlern uppdatera det som finns i webbkontrollen?Sv: Hjälp med EventHandlers